dc.contributor.advisor | کاظمی شیشوان, مریم السادات | |
dc.contributor.author | دینده, زینب | |
dc.date.accessioned | 2020-08-23T07:00:06Z | |
dc.date.available | 2020-08-23T07:00:06Z | |
dc.date.issued | 1399 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/62363 | |
dc.description.abstract | هدف از مطالعه مقطعی حاضر، بررسی دیدگاه اعضای نظام پزشکی در مورد فراوانی و علل خدمات پزشکی غیرضروری در ایران و راهکارهای کنترل و پیشگیری از آن: مطالعه مقطعی در ارومیه است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع مقطعی بود. 102 پزشک از اعضای نظام پزشکی شهر ارومیه به صورت آنلاین در این مطالعه شرکت کردند. در این تحقیق موارد تجویز خدمات غیرضروری و همچنین دلایل و راه حلهای آن مورد پرسش قرار گرفت. دادهها در یک مقطع زمانی 8 ماهه جمع آوری شد. دادههای جمع آوری شده به نرم افزار SPSS نسخه 22 وارد شده و آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و آنالیز آماری با استفاده از آزمون مجزور کاری دو انجام شد
یافته ها:102نفر در این مطالعه شرکت کردند، 56 نفر (54.9%) ترس از قصور پزشکی ، 24 نفر (23.5%) تحت فشار قرار گرفتن از طرف همکاران، 41 نفر (40.2 %) زمان ناکافی برای مصاحبه و ویزیت بیماران ، 17 نفر (16.7%) کسب رتبه در ارزشیابی ، 18 نفر (17.6 %) فشار از طرف مدیریت بیمارستان یا کلینیک ، 68 نفر (66.7 %) فشار یا درخواست بیمار، 25 نفر (24.5 %) امنیت مالی پزشک، 12 نفر (11.8 %) دشواری مشاوره با سایر پزشکان، 34 نفر (33.3 %) فقدان اطلاعات و تاریخچه پیشین بیمار ، 35 نفر (34.3 %) دشواری دسترسی به سوابق پزشکی بیمار و تنها 11 نفر (10.8 %) وجود اندیکاسیونهای غیرقطعی را به عنوان علت اقدامات غیرضروری در سطح ملی عنوان کردند.
48 نفر (47.1 %) تولید بیشتر راهنماها وگایدلاینها، 51 نفر (50%) آموزش رزیدنتها در مورد مناسب بودن استفاده از معیارهای تشخیصی ، 23 نفر (28.4%) افزایش نظارتهای دولتی ، 47 نفر (46.1 %) دسترسی آسانتر به سوابق پزشکی پیشین بیماران، 21 نفر (20.6 %) در نظر گرفتن قیمت اقدامات تشخیصی ، 47 نفر (46.7 %) افزایش حقوق پایه پزشکان ، 22 نفر (21.6 %) مشارکت دادن بیمار در تصمیم گیری ، و 38 نفر (37.3 %) مشاوره بیشتر با همکاران را به عنوان یکی از راهکارهای پیشگیری از اقدامات غیرضروری پزشکی عنوان کردند.
نتایج تحقیق نشان داد بین فراوانی نسبی انتخاب پزشکان متخصص و پزشکان خانواده از نظر غیرضروری بودن بررسیهای آزمایشگاهی p=.04 تفاوت وجود داشت. همچنین بین فراوانی انتخاب علل اقدامات پزشکی از دیدگاه پزشکان متخصص و پزشکان خانواده از نظر ترس از قصور p=.002، فقدان اطلاعات و تاریخچه بیماری p=.017، فشار یا درخواست بیمار p=.025 تفاوت وجود داشت،
همچنین بین فراوانی انتخاب پزشکان خانواده و متخصص از نظر راهکارهای کاستن از اقدامات غیرضروری در ارتباط با تولید بیشتر راهنماها و گایدلاینها p=.015، آموزش بیشتر رزیدنتها در مورد اقدامات تشخیصی p=.001 و دسترسی آسانتر به پروندهها تفاوت وجود داشت p=.001 . | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکی | en_US |
dc.subject | خدمات غیر ضروری پزشکی | en_US |
dc.subject | استفاده بیش از حد از خدمات پزشکی | en_US |
dc.title | بررسی دیدگاه اعضای نظام پزشکی در مورد فراوانی و علل خدمات پزشکی غیرضروری در ایران و راهکارهای کنترل و پیشگیری از آن : مطالعه مقطعی در ارومیه | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | پزشکی, محمدزکریا | |
dc.identifier.docno | 609588 | en_US |
dc.identifier.callno | 9588 | en_US |
dc.description.discipline | پزشکی خانواده | en_US |
dc.description.degree | دکترای تخصصی | en_US |
dc.citation.reviewer | پزشکی, محمد زکریا | |
dc.citation.reviewer | کاظمی شیشوان, مریم السادات | |
dc.citation.reviewer | حیدری, فریبا | |
dc.citation.reviewer | خامنیان, ژیلا | |
dc.citation.reviewer | زینال زاده, علی حسین | |
dc.citation.reviewer | جباری, حسین | |