ارزیابی چالش ها و مشکلات ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 92
Abstract
چكيده
مقدمه و هدف: به همین دلیل،شناخت اختلاف نظرات واشتراک نظرهای اساتید ودانشجویان درموردارزشیابی استاد توسط دانشجو می تواند دست اندر کاران امر آموزش را با دیدگاه های اساتید و دانشجویان آشنا وامکان برنامه ریزی صحیح واصلاح فرم های ارزشیابی وکسب نتایج واقعی از عملکرد اساتید را فراهم آورد.برهمین اساس،مطالعه حاضربا هدف شناسایی مشکلات موجود در این زمینه وشناسایی راهکارهای کاهش چالش هاومشکلات فرآیندارزشیابی از دیدگاه دانشجویان درتکمیل فرم های ارزشیابی اساتید در دانشگاه علوم پزشکی تبریزانجام خواهدشد.
مواد و روش ها: این مطالعه به روش کیفی انجام شد ابزار پژوهش پرسشنامه ای مشتمل بر سه سوال باز بود . دیدگاه وتجربیات 390 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از طریق پرسشنامه کتبی شامل سه سوال نیمه ساختار یافته نسبت به ارزشیابی اساتید از افراد داوطلب ودر دسترس جمع آوری شد. در این مطالعه برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل درون مایه ای (Thematic Analysis) استفاده شد.
یافته ها: بر اساس نتایج تم ها به صورت زیر استخراج گردیدند: عوامل مربوط به استاد، سوالات ارزشیابی، روش ارزشیابی، زمان ارزشیابی، نقش مسئولین وبرنامه ریزان آموزشی، عوامل مرتبط با دانشجویان در موضوع ارزشیابی، زیر ساخت ها وامکانات در ارزشیابی.
بحث و نتیجه گیری: باوجود اینکه هدف اصلی وشاید تنها نکته مثبت ارزشیابی ، آگاه شدن اساتید از نقاط ضعف وقوت تدریس خود می باشد در این مطالعه نیز غالب دانشجویان اظهار داشتند که نتایج ارزشیابی دربهبود کیفیت تدریس اساتید تاثیر زیادی نداشته ونتایج حاصل از ارزشیابی ها درتصمیم گیریها(ارتقا،تشویق اساتید نمونه وتوبیخ اساتید ضعیف) مورد استفاده قرار نمی گیرد