Show simple item record

dc.contributor.advisorکاظمی شیشوان, مریم السادات
dc.contributor.authorرضائی, حمید
dc.date.accessioned2020-07-05T07:10:16Z
dc.date.available2020-07-05T07:10:16Z
dc.date.issued1399en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/62063
dc.description.abstractهدف از انجام این مطالعه تعیین فراوانی، تعیین گرها و ارتباط بین افسردگی و اضطراب در نوجوانان غرب شهر تبریز در سال 1398 می‌باشد. مواد و روش‌ها: اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ مقطعی توصیفی-تحلیلی ﺑﻮده و جمعیت هدف شامل نوجوانان 13 تا 18 ساله مراجعه‌کننده به مرکز سلامت 33 لاله مجتمع پیله رودی شهر تبریز در 6 ماهه اول از سال 98 بود. شیوه نمونه‌گیری به‌صورت تمام‌شماری در این مدت بوده که به تعداد حداقل 150 نمونه وارد مطالعه شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه 13 آيتمي سنجش افسردگی بک (Beck’s Depression Inventory)، پرسشنامه استاندارد 41 آيتمي سنجش اختلالات اضطرابي SCARED (Screen for Child Anxiety Related Disorders) و پرسشنامه دموگرافیک استفاده شد. یافته‌ها: شیوع اختلال افسردگی (نمره≥8) نوجوانان این مطالعه، 3/17 درصد (26 مورد) بود و 7/10 درصد (16 مورد) نیز به اختلال افسردگی خفیف مبتلا بودند. شیوع اختلال اضطرابی در بین نوجوانان تحت مطالعه 26 درصد (39 نفر) بود. همبودی اختلال افسردگی و اختلال اضطرابی در 3/9 درصد (14 نفر) از نوجوانان مشاهده شد. میانگین (انحراف معیار) مدت استفاده از فضای مجازی و تعداد ساعات استفاده از بازی ديجيتالی و كامپيوتری در روز در نوجوانان این مطالعه، به ترتیب 1/2 (±2/6) و 15/1 (±1/7) ساعت بود. بین متغیرهای اختلال افسردگی، اختلال اضطراب و همبودی اختلال افسردگی و اختلال اضطرابی نوجوانان و متغیرهای جنسیت، رتبه تولد، شغل پدر و مادر، سطح تحصیلات پدر و مادر، سن، BMI و تعداد خواهر و برادر در نوجوانان مورد مطالعه تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (p>0.05). از سوی دیگر، متغیرهایی همچون تعداد ساعات استفاده از بازی ديجيتالی و كامپيوتری در روز (p=0.016) و مدت استفاده از فضای مجازی (p=0.003) با اختلال افسردگی شدید (≥16) نوجوانان تفاوت معنی‌داری آماری مشاهده شد؛ بدین‌صورت که با تعدیل بر روی سایر متغیرها، به ازای افزایش هر ساعت تعداد ساعات استفاده از بازی ديجيتالی و كامپيوتری در روز و استفاده از فضای مجازی نوجوانان شانس اختلال افسردگی شدید (≥16)، به ترتیب 42 درصد و 31 درصد افزایش پیدا می کرد. بین درجات اختلال افسردگی با اختلال اضطرابی ارتباط معنی‌دار آماری وجود داشت؛ بدین‌صورت که شانس ابتلا به اختلال اضطرابی در نوجوانانی که مبتلا به اختلال افسردگی، اختلال افسردگی متوسط و اختلال افسردگی شدید هستند، به ترتیب 62/4 (p<0.001)، 96/3 (p=0.009) و 23/6 (p=0.040) برابر به دست آمدen_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکیen_US
dc.subjectاختلال افسردگیen_US
dc.subjectاختلال اضطرابen_US
dc.subjectعوامل اجتماعیen_US
dc.subjectنوجوانانen_US
dc.subjectپرسشنامه بکen_US
dc.titleتعیین فراوانی، تعیین گرها و ارتباط بین افسردگی و اضطراب در نوجوانان غرب شهر تبریز در سال 1398en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorحیدری, فریبا
dc.contributor.supervisorنوروزی, ساناز
dc.identifier.docno609516en_US
dc.identifier.callno9516en_US
dc.description.disciplineپزشکیen_US
dc.description.degreeدکترای عمومیen_US
dc.citation.reviewerحیدری, فریبا
dc.citation.reviewerدستگیری, سعید
dc.citation.reviewerجباری, حسین
dc.citation.reviewerسپهری, مریم


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record