dc.contributor.advisor | سربخش, پروین | |
dc.contributor.author | اعتماد پور, انور | |
dc.date.accessioned | 2020-05-19T05:02:40Z | |
dc.date.available | 2020-05-19T05:02:40Z | |
dc.date.issued | 1398 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/61851 | |
dc.description.abstract | مقدمه و هدف: بیشتر فعالیتهایی که توسط پرسنل بهداشتی انجام میشود در زیرمجموعه فعالیتهای پیشگیری نوع اول است و زیربنای این نوع پیشگیری را آموزش تشکیل میدهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی 24 ساعت آموزش در آگاهی و عملکرد افراد شاغل در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی شهر سقز انجام شد.
روش کار و مواد: این پژوهش از نوع مقطعی (تحلیلی ـ توصیفی) بود. جمعیت هدف افراد شاغل در مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی شهر سقز بودند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده و حجم نمونه نهایی 419 نفر تعیین گردید. از این تعداد 208 نفر تحت آموزش قرار گرفته و 211 نفر افرادی بودند که در کلاسهای آموزش اصناف شرکت نکرده¬اند. جهت جمعآوری داده¬ها از پرسشنامه¬ آگاهی¬سنجی (10 سؤالی) و پرسشنامه عملکردی¬¬¬ (10 سؤالی) استفاده شد و داده¬ها به وسیله آزمون¬های آماری آنالیز واریانس و T-test تجزیهوتحلیل گردید.
یافتهها: نتایج به¬دست¬آمده دلالت بر اثربخشی آموزش¬های اجراشده داشته است. میانگین نمره آگاهی در افراد آموزش¬دیده (77/6) بیشتر از افراد آموزش¬ندیده (17/5) و میانگین نمره عملکرد افراد آموزش¬دیده (58/2) بیشتر از افراد آموزش¬ندیده (29/2) بود. در افراد آموزش¬ندیده میانگین نمره آگاهی مردان از زنان بیشتر بوده¬است، همچنین در گروه آموزش¬دیده میانگین نمره آگاهی و عملکرد زنان بهتر از مردان مشاهده شد، این یافته می¬تواند تاثیر بیشتر آموزش ¬بر آگاهی و عملکرد در گروه زنان نسبت به مردان را نشان دهد و این اثربخشی با آزمون تی از لحاظ آماری معنادار بود (001/0P-value=). سطح سواد مشارکت¬کنندگان با آگاهی و عملکرد در هر دو گروه آموزش¬دیده و آموزش¬ندیده ارتباط مستقیم داشته به ¬طوری ¬که با افزایش سواد، آگاهی و عملکرد افراد بیشتر شده است. این یافته با آزمون آنالیز واریانس از لحاظ آماری معنی¬دار بود (001/0P-value=).
نتیجهگیری: شرکت افراد شاغل در مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی در کلاس¬های آموزش بهداشت اصناف در ارتقاء آگاهی و بهبود عملکرد آنها مؤثر بوده و می¬تواند در کنار سایر فعالیت و سیاست¬های وزارت بهداشت، سبب ارتقاء شاخص¬های بهداشتی در جامعه شود. لازم است در مطالب و سرفصل¬های آموزشی ، بازنگری و سطح مطالب ارائهشده بهتر و جدیدتر از وضعیت فعلی در نظر گرفته شود. | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده بهداشت | en_US |
dc.subject | آگاهی | en_US |
dc.subject | آموزشگاه بهداشت اصناف | en_US |
dc.subject | عملکرد | en_US |
dc.subject | اماکن تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی | en_US |
dc.title | بررسی تأثیر دورههای آموزش اصناف بر سطح آگاهی و عملکرد شاغلین اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در شهر سقز سال1397 | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | شاکرخطیبی, محمد | |
dc.identifier.callno | 450/ب | en_US |
dc.contributor.department | مهندسی بهداشت محیط | en_US |
dc.description.discipline | (آموزش جامعه نگر در نظام سلامت (مجازی | en_US |
dc.description.degree | کارشناسی ارشد | en_US |