Show simple item record

dc.contributor.authorمیر صادق پور بهنامی, سیده زهرا
dc.date.accessioned2020-02-29T10:32:21Z
dc.date.available2020-02-29T10:32:21Z
dc.date.issued1398/6/31en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/61665
dc.description.abstractچکیده: مقدمه و هدف: شیوع بالا ی فشار خون و عوارض ناشی از فشار خون بالا در بیماران مبتلا ،همچنین میزان مرگ ومیری که در اثر این بیماری گزارش شده است و بار مالی که مراقبت از این بیماران بر کشور تحمیل می کند، اهمیت توجه به کیفیت مراقبت های ارائه شده به این بیماران را روز به روز بیشتر کرده است. بنابراین هدف از مطالعه ی حاضر ارزیابی کیفیت مشتری مراقبت های ارائه شده به بیماران مبتلا به فشار خون بالا در مراکز سلامت شهرستان تبریز می باشد . روش پژوهش : مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی می باشد که بر روی بیماران مبتلا به فشار خون بالا در شهرستان تبریز در سال 1398 انجام شده است. محیط پژوهش شامل کلیه مراکز سلامت شهرستان تبریز بود که از بین آن ها 14 مراکز سلامت و 152 نفر مشارکت کننده بصورت تصادفی جهت تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه 19 سوالی کیفیت مشتری (CQMH_CQ) استفاده شد. یافته ها: بر اساس نتایج مطالعه تمامی افراد شرکت کننده به اهمیت نقش خود در روند درمان اعتقاد داشتند، 5/9درصد از افراد دارای دانش کافی برای انجام اقدامات لازم برای بیماری خود،7/65 درصد از افراد دارای مشارکت و اقدام فعال در جهت درمان و بهبودی بیماری و 8/24 درصد از شرکت کنندگان تداوم و استمرار روند مراقبتی خود در شرایط بحرانی و استرس بوده اند. هم چنین میانگین نمره ی کیفیت مشتری در بیماران مبتلا به پر فشاری خون به میزان 57/71 به دست آمد . نتیجه گیری : میانگین کل نمرات کیفیت مشتری بیماران مبتلا به فشار خون بالا در سطح متوسطی قرار دارد و درصد کمی از افراد قادر به حفظ روند درمانی خود در شرایط بحرانی و اضطراب و استرس بودند. بنابراین ارتقای توان خودمدیریتی و اعتماد به نفس بیماران مبتلا به پرفشاری خون از طریق مشارکت دادن آنها در فرایند مراقبت باید بعنوان یک برنامه اولویت دار در سیستم سلامت مورد توجه قرار گیرد.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.subjectفشار خون بالا ، کیفیت ، کیفیت مشتری ، خود مراقبتیen_US
dc.titleارزیابی کیفیت مشتری در مراقبت های ارائه شده به افراد مبتلا به فشار خون بالا در مراکز سلامت شهرستان تبریز در سال 1398en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorقلی پور, کمال
dc.contributor.departmentمدیریتen_US
dc.description.disciplineمدیریت خدمات بهداشتیen_US
dc.description.degreeکارشناسیen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record