Show simple item record

dc.contributor.advisorقهرمانیان, اکرم
dc.contributor.advisorغفاری فر, سعیده
dc.contributor.authorمحمدزاده, مریم
dc.date.accessioned2020-02-16T08:40:09Z
dc.date.available2020-02-16T08:40:09Z
dc.date.issued1398en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/61507
dc.description.abstractچکیده: مقدمه: مدیریت مناسب درد موجب افزایش میزان اعتماد بیمار به توانایی کادر درمان، کاهش هزینه های بیمار و جامعه و ارتقاء کیفیت زندگی مددجویان می شود. مدیریت درد بر تسکین درد ارجحیت دارد و مدیریت مناسب درد، یکی از مهمترین حیطه های آموزشی برای دانشجویان پرستاری به عنوان اعضایی از تیم سلامت می باشد. بر این اساس، بایستی چگونگی آموزش مدیریت درد و کافی بودن دروس ارایه شده در این رابطه، بررسی شده و کاستی ها و نقایص آموزش مدیریت درد، را مشخص نمود تا بتوان با رفع این نقایص آموزش جامع و کامل را به دانشجویان ارایه داد. روش شناسی: این پژوهش مطالعه مقطعی، توصیفی است که بر روی 73 نفر از دانشجویان پرستاری ترم 7 و8 دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مدرسین پرستاری و کوریکولوم آموزشی دوره کارشناسی پرستاری، در سال 1397 انجام شد. دانشجویان با روش سرشماری انتخاب شده و پرسشنامه ی دانش و نگرش مدیریت درد را تکمیل نمودند، سپس کوریکولوم آموزشی دوره کارشناسی پرستاری از نظرآموزش مدیریت درد، مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا از مدرسین پرستاری تقاضا شد تا با استفاده از پرسشنامه ی محقق ساخته، نحوه آموزش مدیریت درد به دانشجویان را شرح دهند. یافته ها: بررسی کوریکولوم آموزشی نشان دادکه کمترین اشاره به مبحث مدیریت درد شده است و در هیچ یک از دورس ارایه شده در دوره کارشناسی پرستاری، فرایند پرستاری مربوط به مدیریت درد به طور کامل بیان نشده است. همچنین نمره کلی دانش دانشجویان پرستاری نسبت به مدیریت درد23/2± 24/9 بود که نشان دهنده ی دانش پایین و نمره نگرش آنان، 90/5±56/70 بود که معرف نگرش نسبتا خوب در مورد مدیریت درد دانشجویان، می باشد. یافته ها نشان داد که 85% مربیان دوره مدیریت درد را نگذرانده اند و فقط گروه داخلی و جراحی و کودکان آموزش مدیریت درد را به دانشجویان آموزش می دهند و تمامی مدرسین نیز تدریس خود را بر اساس کوریکولوم آموزشی انجام می دهند. نتیجه گیری: با توجه به ناکافی بودن دانش و مهارت دانشجویان پرستاری و ملزم بودن مربیان به رعایت کوریکولوم آموزشی، لازم است که در محتوای آموزش برنامه درسی پرستاری در زمینه مدیریت درد بازنگری صورت بگیرد و فرایند پرستاری مدیریت درد به طور کامل در مباحث ارائه شده گنجانده شود.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و ماماییen_US
dc.relation.isversionofفارسیen_US
dc.subjectکلید واژه ها: آموزش، مدیریت درد، کوریکولوم آموزشی، نگرش، دانش، دانشجوی پرستاریen_US
dc.titleعنوان: تحلیل آموزش مدیریت درد در کوریکولوم آموزشی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز سال 1397en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorبهشید, مژگان
dc.identifier.docnoپ810en_US
dc.identifier.callno810en_US
dc.contributor.departmentآموزش پرستاریen_US
dc.description.disciplineپرستاریen_US
dc.description.degreeفوق لیسانسen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record