dc.contributor.advisor | جبارزاده تبریزی, فرانک | |
dc.contributor.advisor | سربخش, پروین | |
dc.contributor.author | رضائی, ساناز | |
dc.date.accessioned | 2020-02-02T04:33:42Z | |
dc.date.available | 2020-02-02T04:33:42Z | |
dc.date.issued | 1398 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/61384 | |
dc.description.abstract | چکیده: مقدمه: امروزه واحد اورژانس، واحدی چند رشته ای تلقی می شود و با توجه به لزوم همکاری میان چندین نفر با حرفه های مختلف در فرایند مراقبت از بیمار و همینطور انجام مطالعات محدود و متناقض در ارتباط با تمایل و درک پرستاران از همکاری بین حرفه ای و فاکتورهای موثر بر آن در ایران و از سوی دیگر عدم انجام مطالعه ای اختصاصی در این زمینه در واحد اورژانس، این مطالعه با هدف تعیین درک پرستاران اورژانس از همکاری بین حرفه¬ای در واحد اورژانس و ارتباط آن با نگرش به کار تیمی، انجام شده است.
روش پژوهش: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی- همبستگی بود که در آن 138 نفر از پرستاران شاغل در بخش های اورژانس بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1397 شرکت داشتند. جهت جمع آوری داده ها از ابزار سه قسمتی شامل مشخصات دموگرافیکی، مقیاس سنجش نگرش نسبت به همکاری بین حرفه ای پزشک- پرستار و مقیاس سنجش نگرش نسبت به کار تیمی استفاده شد. آنالیز داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون های آنالیز واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره، با استفاده از نرم افزار آماری SPSS v.13 انجام گرفت.
یافته ها: متوسط میزان درک از همکاری بین حرفه ای 14/5 ± 68/48 از دامنه نمره قابل کسب 15 تا 60 و میانگین نمره نگرش نسبت به کار تیمی 97/8 ± 15/96 از دامنه نمره قابل کسب 23 تا 115 بود. همچنین درک از همکاری بین حرفه ای با نگرش نسبت به کار تیمی (594/0=r و 001/0 p-value<) ارتباط آماری مثبت و معناداری دارد. نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیره نشان داد که با تعدیل متغیرهای مخدوشگر متغیر وابسته نگرش به کار تیمی، با اختلاف معنی دار (000/0p-value=) همچنان با درک از همکاری بین حرفه ای رابطه معنی دار دارد (p=0.000 و B=0.361).
بحث و نتیجه گیری: با توجه به اهمیت همکاری بین حرفه ای، توجه بیشتر به عوامل موثر در ارتقای آن ضروری است. همچنین نظر به ارتباط معنادار بین درک از همکاری بین حرفه ای و نگرش به کار تیمی، آموزش راهکارهای تقویت نگرش نسبت به کار تیمی در برنامه آموزشی پرستاران و دانشجویان پرستاری توصیه می شود. | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی | en_US |
dc.subject | کلیدواژه ها: همکاری بین حرفه ای، کار تیمی، درک، نگرش، پرستار بخش اورژانس | en_US |
dc.title | درک پرسنل شاغل در بخش اورژانس از همکاری بین حرفه ای و ارتباط آن با نگرش به کار تیمی در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در سال 1397 | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | رحمانی, آزاد | |
dc.identifier.docno | 812 | en_US |
dc.identifier.callno | پ812 | en_US |
dc.contributor.department | پرستاری | en_US |
dc.description.discipline | پرستاری: اورژانس | en_US |
dc.description.degree | فوق لیسانس | en_US |