dc.contributor.advisor | جبرائیلی, مهناز | |
dc.contributor.advisor | اصغری جعفرآبادی, محمد | |
dc.contributor.author | بهره مند, پریسا | |
dc.date.accessioned | 2019-10-17T08:38:24Z | |
dc.date.available | 2019-10-17T08:38:24Z | |
dc.date.issued | 1397 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/60906 | |
dc.description.abstract | چکیده: مقدمه: عملكرد مبتني بر شواهد و پذیرش آن از ضروريات آموزش پرستاري است. بر اين اساس شناخت عوامل مؤثر بر آن جهت انجام مداخلات مطلوب و با كيفيت پرستاري از اهميت ويژه اي برخوردار است. لذا این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بين توانمندی روانشناختی با درك ويژگي هاي عملكرد مبتني بر شواهد و پذيرش آن در پرستاران بخش نوزادان و NICU شهرکرمانشاه در سال 1396 انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه همبستگی- توصیفی است که با مشارکت 120 نفر از پرستاران شاغل در بخش نوزادان و NICU شهر کرمانشاه که به روش در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ی توانمندی روانشناختی، پرسشنامه استاندارد درك ويژگي هاي عملكرد مبتني بر شواهد و پرسشنامه پذیرش عملكرد مبتني بر شواهد بود. داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 13 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین وانحراف معیار وضعیت توانمندی روانشناختی میانگین ±انحراف معیار، 88/12± 56/72 و میانگین وانحراف معیار وضعیت درک ویژگی های عملکرد مبتنی بر شواهد میانگین ±انحراف معیار،44/17±93/84 می باشد. همچنین بین دو متغیر توانمندی روانشناختی و درک ویژگی های عملکرد مبتنی بر شواهد ارتباط آماری معنی داری وجود داشت. آزمون مدل سازی خطی عمومی برای تعیین ارتباط دو متغیر توانمندی روانشناختی و پذیرش ویژگی های عملکرد مبتنی بر شواهد است (05/0>p). که نشان می-دهد این دو متغیر با یکدیگر ارتباط معنی داری دارند و همچنین آزمون مدل سازی خطی عمومی برای تعیین ارتباط دو متغیر درک ویژگی های عملکرد مبتنی بر شواهد و پذیرش آن است (05/0>p). که نشان می دهد این دو متغیر با یکدیگر ارتباط معنی داری دارند.
نتیجه گیری: یافته های مطالعه نشان داد بین دو متغیر توانمندی روانشناختی و درک ویژگی های عملکرد مبتنی بر شواهد و بین دو متغیر توانمندی روانشناختی و پذیرش ویژگی-های عملکرد مبتنی بر شواهد ارتباط آماری معنی داری وجود دارد. به بیان دیگر هر چقدر میزان توانمندی روانشناختی پرستاران بیشتر باشد میزان پذیرش ویژگی های عملکرد مبتنی بر شواهد آن ها بیشتر است. همچنین هر چقدر میزان درک ویژگی های عملکرد مبتنی بر شواهد پرستاران بیشتر باشد میزان پذیرش آن نیز توسط پرستاران بیشتر است. فلذا این موارد بایستی مد نظر مسئولین و سیاستگذاران دوره های ترویج و گسترش مراقبت مبتنی بر شواهد پرستاری واقع گردد. | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی | en_US |
dc.subject | کلید واژه ها: توانمندی روانشناختی، عملکرد مبتنی بر شواهد، پرستاران | en_US |
dc.title | ارتباط بين توانمندی روانشناختی با درك ويژگي هاي عملكرد مبتني بر شواهد و پذيرش آن در پرستاران بخش نوزادان و NICU شهرکرمانشاه | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | ولیزاده, لیلا | |
dc.contributor.supervisor | سیدرسولی, آلهه | |
dc.identifier.docno | 739 | en_US |
dc.identifier.callno | پ739 | en_US |
dc.contributor.department | پرستاری | en_US |
dc.description.discipline | پرستاری: مراقبت های ويژه نوزادان | en_US |
dc.description.degree | فوق لیسانس | en_US |