نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorبهرامیان, آیلا
dc.contributor.authorقدیمی, فرناز
dc.date.accessioned2019-07-23T08:39:27Z
dc.date.available2019-07-23T08:39:27Z
dc.date.issued1398/4/19en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/60314
dc.description.abstractزمینه و هدف: آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی، روشی ارزشمند برای ارزیابی¬های بالینی محسوب می¬گردد. هدف مطالعه حاضر ارزیابی مهارت های پروسیجرال واحد داندانپزشکی اجتماعی عملی 2 با استفاده از آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی (DOPS-Direct Observation of Practical Skills) و تاثیر آن در یادگیری مهارت¬ها و میزان رضایتمندی اساتید و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال تحصیلی 98-97 می باشد. روش اجرا: در این مطالعه مداخله ای، 60 نفر از دانشجویان داندانپزشکی اجتماعی عملی 2 انتخاب و سپس بصورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. در گروه مداخله مهارت¬های فلورایدتراپی، فیشورسیلانت تراپی و PRR و آموزش بهداشت با استفاده از روش DOPS و در گروه کنترل براساس روش مرسوم دانشکده ارزشیابی شد و مهارت¬های موردنظر در دو گروه توسط چک ¬لیست بررسی شد. داده¬ها با استفاده از نرم افزار SPSS22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته¬ها: آزمون آماری تی مستقل تفاوت آماری معناداری در میانگین نمرات مهارت¬های فلورایدتراپی، فیشورسیلانت تراپی و آموزش بهداشت بین دو گروه مداخله و کنترل نشان داد (P < 0.0001). نتایج افزایش معناداری در مهارت¬های ذکر شده در مرحله سوم ارزشیابی در گروه مداخله با استفاده از آزمون آماریRepeated measured ANOVA نشان داد (P < 0.0001). همچنین میزان رضایتمندی اساتید و دانشجویان از اجرای آزمون DOPS بطور قابل ملاحظه¬ای بالا بود و تمام شرکت کنندگان دیدگاه مثبتی در مورد آزمون داشتند. نتیجه¬گیری: روش ارزشیابی DOPS نسبت به روش ارزشیابی مرسوم تأثیر بیشتری بر مهارت هاي آموزش بهداشت، فلورایدتراپی و فیشورسیلانت تراپی و PRR و روند یادگیری در دانشجویان دندانپزشکی داشت. همچنین میزان رضایتمندی اساتید و دانشجویان از تاثیر اجرای آزمون DOPS بر روند یادگیری دانشجویان دندانپزشکی بطور مشهودی بالا بود. از سوی دیگر دانشجو محور بودن، عینی بودن و ارائه بازخورد مناسب این روش براساس مطالعات مختلف از محاسن این شیوه ارزشیابی بشمار می¬آید.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز- دانشکده دندانپزشکیen_US
dc.subjectارزشیابی بالینی، دندانپزشکی، مهارت¬های بالینی، آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی (DOPS-Direct Observation of Procedural Skills).en_US
dc.titleاجراي آزمون DOPS براي ارزیابی مهارت هاي پروسیجرال واحد دندانپزشکی اجتماعی عملی و تاثیر آن در یادگیري مهارت ها و میزان رضایتمندي اساتید و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال تحصیلی 98-97en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorدباغی تبریز, فاطمه
dc.identifier.docno603220en_US
dc.identifier.callno60453en_US
dc.description.disciplineدندانپزشکیen_US
dc.description.degreeدکترای عمومیen_US
dc.citation.reviewerبهروزیان, احمد
dc.citation.reviewerآقازاده, زهرا
dc.citation.reviewerتراب, علی
dc.citation.reviewerخدادوست, کاظم
dc.citation.reviewerکوه سلطانی, مریم
dc.citation.reviewerفروغی مقدم, سعید


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم