Show simple item record

dc.contributor.advisorعلیزاده, پرنیان
dc.contributor.authorنریمانی, علی
dc.date.accessioned2019-07-10T06:28:41Z
dc.date.available2019-07-10T06:28:41Z
dc.date.issued1398/2/31en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/60242
dc.description.abstractزمینه تحقیق: برقراری ارتباط موثر با بیماران به عنوان یکی از مهمترین مهارت های بالینی دندانپزشکان برای دستیابی به تشخیص صحیح,دارای اهمیت زیادی است و این مطالعه یه ارزیابی میزان رضایت بیماران از مهارت های ارتباطی دستیاران رشته های مختلف در دانشکده دندانپزشکی تبریز پرداخته است هدف: تعیین میزان رضایت بیماران از مهارت های ارتباطی دندانپزشک-بیمار دستیاران دانشکده دندانپزشکی تبریز در سال 98-1397 می باشد. روش مطالعه: این مطالعه یک مطالعه مقطعی است که در سال 2019 انجام شد.ابزار جمع آوری داده هاپرسشنامه نسخه پایا و روا ترجمه شده در خصوص ارزیابی میزان رضایتمندی بیماران از مهارت های ارتباطی دندانپزشک و بیمار بود.تعداد 151 نفر از بیماران دستیاران رشته های مختلف در این مطالعه شرکت کردند.از بیماران خواسته شد تا میزان رضایت خود را به 10 مهارت ارتباطی در قالب 10 پرسش بر اساس معیار لیکرت 7 تایی از خیلی ضغیف تا خیلی عالی پاسخ دهند.داده ها با نرم افزارSPSS20 تجزیه و تحلیل شد,از آزمون های توصیفی و تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون استفاده شد. نتایج: میانگین امتیاز رضایت بیماران از مهارت های ارتباطی دندانپزشک-بیمار دستیاران 15.56 ± 52.72 محاسبه شد.ارتباط بین امتیاز رضایتمندی بیماران با سطح تحصیلات آنان معنی دار بود ولی با جنسیت و میزان درآمد آن ها ارتباط معنی داری مشاهده نشد.مدل های رگرسیونی میزان پیش بینی کنندگی متفاوتی را برای هریک از مهارت ها نشان دادند. بحث و نتیجه گیری: در این پژوهش میانگین امتیاز رضایت بیماران از مهارت های ارتباطی دندان پزشک و بیمار دستیاران بخش های دانشکده دندانپزشکی در حد متوسط بود.برگزاری دوره های آموزشی و ارزیابی مهارت های ارتباطی به عنوان جز اصلی کوریکولوم های آموزشی موجود قرار گیردتا منجر به تقویت عملکرد بالینی بر اساس تشخیص صحیح و افزایش میزان رضایتمندی بیماران از مهارت های ارتباطی دندانپزشک و بیمار شود.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز- دانشکده دندانپزشکیen_US
dc.subjectرضایتمندی بیماران,مهارت های ارتباطی دندانپزشک-بیمار,دستیاران و بیمارانen_US
dc.titleبررسی میزان رضایت بیماران از مهارت های ارتباطی دندانپزشک- بیمار دستیاران در بخش های دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریزen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorپورنقی آذر, فاطمه
dc.contributor.supervisorغفاری فر, سعیده
dc.identifier.docno603216en_US
dc.identifier.callno59205en_US
dc.description.disciplineدنداپزشکیen_US
dc.description.degreeدکترای عمومیen_US
dc.citation.reviewerمحمدی, نرمین
dc.citation.reviewerکیمیایی, سودابه
dc.citation.reviewerنوریزاده, امین
dc.citation.reviewerکوه سلطانی, مریم
dc.citation.reviewerجعفری, المیرا
dc.citation.reviewerآقازاده, زهرا


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record