Show simple item record

dc.contributor.advisorتقی زاده, مهسا
dc.contributor.authorسجودی, سینا
dc.date.accessioned2019-03-27T07:55:00Z
dc.date.available2019-03-27T07:55:00Z
dc.date.issued1397/12/22en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/59860
dc.description.abstractزمینه و هدف: آموزش دندانپزشکی شامل فعالیت های آموزشی نظری و عملی که جهت یادگیري موضوعات و مهارت هاي دندانپزشکی در دانشکده هاي دندان پزشکی صورت می گیرد. برنامه هاي آموزشی دندان پزشکی جدید باید دانش آموختگانی را پرورش دهد که قابلیت کار کردن در زمینه هاي متنوعی را داشته باشند که این امر نیازمند روش تحصیلی متعادل و دقیق می باشد. با توجه به اینکه تا کنون مطالعه ای در زمینه ی مقايسه برنامه آموزشي دوره دستياري رشته پروستودونتیک در ايران با سایر کشور های جهان صورت نگرفته است، مقایسه بین برنامه ی آموزشی آنها می تواند به ارتقا برنامه و روش آموزشی دانشگاه ها کمک کند. مواد و روش ها: مطالعه ی حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بوده می باشد. جهت جمع آوری داده ها ابتدا به صورت تصادفی ساده در بین سه کشور، سه دانشکده بررسی کوریکولوم آموزشی دوره ی دستیاری پروتزهای دندانی بررسی و انتخاب شدند. داده های بدست آمده توسط روش های توصیفی ( فراوانی، درصد فراوانی) گزارش شده و جهت مقایسه ی بین گروه ها از آزمون کای اسکوار استفاده شد. متغیرهاي مورد مطالعه شامل طول دوره ی تحصیل، مدل آموزشی دندانپزشکی، برنامه کلی آموزشی ، اهداف آموزشی و روش های آموزشی می بودند. تحلیل آماری داده ها توسط نرم افزار آمار SPSS ورژن 18 انجام شد. سطح معناداری مطالعه P<0.05 بود. یافته ها: نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد بین دو کشور ایران و آمریکا، و همچنین ایران و کانادا از لحاظ اهمیت دروس عملی تفاوت معنادار آماری وجود ندارد (P>0.05) ولی بین دو کشور کانادا و آمریکا در این زمینه تفاوت معنادار آماری وجود دارد(P<0.05). همچنین ارزیابی طول دوره های سه کشور مختلف نشان داد که بین کشورهای آمریکا و ایران، و همچنین بین کشورهای کانادا و آمریکا تفاوت معنادار آماری وجود دارد (P<0.05) ولی بین کشورهای ایران و کانادا تفاوت معنادار آماری وجود ندارد(P>0.05). نتیجه گیری: برنامه ی آموزشی کشور ایران در رشته ی پروستودنتیکس از لحاظ اهمیت دادن به دروس کلینیکی حد واسط بین برنامه های کوریکولوم آموزشی دانشکده های آمریکا و کانادا می باشد. بررسی های کیفی نیز نشان می دهد که تفاوت ماهیت بین برنامه های سه کشور وجود دارد و افزایش اهمیت برنامه های بین-رشته ای و نیز افزایش ساعات تدریس توسط دستیاران می تواند به بهبود برنامه ی کوریکولوم آموزشی ایران کمک کند.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز- دانشکده دندانپزشکیen_US
dc.subjectپروستودنتیکسen_US
dc.titleمقايسه برنامه آموزشي دوره دستياري رشته پروستودونتیک در ايران با دانشکده هاي دندانپزشکي معتبر آمريکا و کاناداen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorموسوی, سیدامین
dc.identifier.docno603095en_US
dc.identifier.callno60229en_US
dc.description.disciplineدنداپزشکیen_US
dc.description.degreeدکترای عمومیen_US
dc.citation.reviewerوحید پاکدل, مهدی
dc.citation.reviewerغفاری, طاهره
dc.citation.reviewerنگاهداری, رامین
dc.citation.reviewerمصلحی فرد, الناز
dc.citation.reviewerپورنصراله, علیرضا


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record