Show simple item record

dc.contributor.advisorفلسفی, پریسا
dc.contributor.authorاسحاقی زاده, پریسا
dc.date.accessioned2019-03-10T06:14:10Z
dc.date.available2019-03-10T06:14:10Z
dc.date.issued1397/12/5en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/59811
dc.description.abstractمقدمه: شناخت ویژگی‌های مطلوب یک مدرس از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا این خصوصیات موجب تسهیل فرایند آموزش شده و حتی نقص کتب درسی و کمبود امکانات آموزشی را جبران می‌نماید. شناخت این ویژگی‌ها به مدرسین کمک می‌کند تا برنامه ریزی آموزشی مناسب‌تری انجام داده و بهتر به اهداف آموزشی از پیش تعیین شده دست یابند. این مطالعه با هدف "بررسی کیفیت عملکرد استاد نمونه از دیدگاه دستیاران تخصصی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز سال تحصیلی 1397-1396" طراحی گردید. مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی – مقطعی است که بر روی دستیاران تخصصی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 97 انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تمام شماری بود. گردآوری اطلاعات با استفاده از یک پرسشنامه سه قسمتی که شامل برخی مشخصات فردی دستیاران مشارکت کننده بدون ذکر نام دستیار، عوامل مرتبط با خصوصیات فردی–اجتماعی استاد و عوامل مربوط به فعالیت‌های آموزشی استاد است، انجام گرفت. پاسخ به صورت طیف لیکرت در مقیاس سه نقطه‌ای (زیاد، متوسط، کم) ارائه گردید. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS17 و آنالیز Chi-Square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش: 14 نفر از شرکت کنندگان مرد و 20 نفر زن بودند. کمترین سن شرکت کنندگان 24 سال و بیشترین سن 33 سال بود. میانگین سنی شرکت کنندگان 27.8 سال بود. از بین 34 شرکت کننده‌ی وارد شده به مطالعه 76.5% فرم ارزشیابی را قابل استناد دانسته‌اند. نتایج تحلیل‌های آماری داده‌های بدست آمده نشان داد که در بین خصوصیات فردی و اجتماعی اساتید، دو مورد «درجه علمی دانشگاهی» و «ارتباط صمیمی و مؤثر با رزیدنت‌ها» به طور معناداری کمتر از بقیه موارد می‌باشند (P<0.05)، و از جمله خصوصیات فردی و اجتماعی مثبت اساتید می‌توان به ترتیب به «قابل دسترس بودن»، «علاقه مندی به تدریس» و «رعایت هنجارهای معنوی و اخلاقی» اشاره کرد. همچنین در بین فعالیت‌های آموزشی اساتید از دیدگاه دستیاران تخصصی، «تغییر لحن صدا متناسب با اوضاع و احوال کلاس» و «پرسش و پاسخ کلاسی در زمان مناسب» و «مؤثر بودن تکالیف در فهم رزیدنت» به طور معناداری کمتر از بقیه‌ی موارد می‌باشند (P<0.05). نتیجه گیری: نتایج مطالعه‌ی حاضر نشان می‌دهد که در بین خصوصیات فردی و اجتماعی اساتید، دو مورد «درجه علمی دانشگاهی» و «ارتباط صمیمی و مؤثر با رزیدنت‌ها» نیاز به تغییر جهت بهبودی دارند، همچنین در بین فعالیت‌های آموزشی اساتید از دیدگاه دستیاران تخصصی، «تغییر لحن صدا متناسب با اوضاع و احوال کلاس» و «پرسش و پاسخ کلاسی در زمان مناسب» و «مؤثر بودن تکالیف در فهم رزیدنت» به طور معناداری کمتر از بقیه‌ی موارد می‌باشند، ولی فعالیت‌های آموزشی اساتید مانند «برخورداری از اطلاعات کافی درمورد مطالب ارائه شده»، «مناسبت داشتن محتوای درس هر جلسه با هدف کلی درس» و «عدم اتلاف وقت در کلاس» در سطح مطلوبی می‌باشند.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز- دانشکده دندانپزشکیen_US
dc.subjectکلیدواژه: عملکرد استاد ، دستیار تخصصی، استاد نمونهen_US
dc.titleبررسی کیفیت عملکرد استاد از دیدگاه دستیاران تخصصی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 1397en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorچیت سازی, محمدتقی
dc.identifier.docno603087en_US
dc.identifier.callno59352en_US
dc.description.disciplineدنداپزشکیen_US
dc.description.degreeدکترای عمومیen_US
dc.citation.reviewerفرامرزی, معصومه
dc.citation.reviewerشیرمحمدی, عدیله
dc.citation.reviewerنگاهداری, رامین
dc.citation.reviewerبابالو, امیررضا
dc.citation.reviewerصدیقی, مهرنوش


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record