نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorبهروزیان, احمد
dc.contributor.advisorخلیلی, زهرا
dc.contributor.authorنیک آذر, داود
dc.date.accessioned2019-03-10T05:52:51Z
dc.date.available2019-03-10T05:52:51Z
dc.date.issued1397/12/11en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/59807
dc.description.abstractمقدمه: رعایت بهداشت در محیط مدرسه میتواند موجب افزایش سلامت دانش آموزان و نیز معلمان و در کل جامعه گردیده و تضمین کننده ارتقاء سطح یادگیری و افزایش دانش گردد. در این میان معلمان و مراقبین بهداشت می توانند نقش مهمی را در بالا بردن سطح آگاهی و دانش و نیز الگوسازی برای رعایت ابعاد مختلف بهداشت ایفا نمایند. مراقبین بهداشت از طریق روش-های مختلفی می توانند این وظیفه مهم را به انجام برسانند. مراقبین بهداشت مدارس با آموزش-های لازم جهت شناخت مشکل می توانند نقش قابل توجهی در ارتقاء سلامت دهان و دندان دانش آموزان داشته باشند. از مهم ترین عوامل از دست رفتن دندان ها، پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه می باشد. یکی از شاخص های ارزیابی سلامت دهان و دندان بررسی میزان پوسیدگی دندان ها است و میتواند بیانگر وضعیت بهداشت دهان و دندان در افراد جامعه باشند.رایج ترین شاخص ارزیابی پوسیدگیDMFT می باشد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط سابقه آموزشی،دموگرافی وفعالیت های بهداشتی مربیان بهداشت و میزان پوسیدگی دندان های دانش آموزان ابتدایی است. مواد و روش: این تحقیق از نوع توصیفی-مقطعی می باشد که روی 800 نفر از دانش آموزان ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر تبریز که بطور تصادفی از 12 مدرسه مد نظر برای نمونه گیری انتخاب شدند، انجام می شود.ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه و چک لیست آماده شده از قبل می باشد و معاینات تحت نور طبیعی توسط سوند و آینه یکبار مصرف توسط یک نفر دانشجوی دندانپزشکی انجام می گیرد. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش های آماری توصیفی و تحلیلی در نرم افزار آماری SPSS نسخه 17 و آزمون مجذور کای، T-test و ANOVA آنالیز می شوند.اطلاعات مربیان بهداشت بهنگام مراجعه به مدارس از طریق فرم از پیش آماده شده شامل اطلاعات،میزان تحصیلات،میزان حضور در مدرسه،جنسیت،سن،تعداد فرزند،شرکت در کلاسهای آموزشی و...پر خواهد شد. یافته ها: بین میزان پوسیدگی دانش آموزان و میزان تحصیلات معلم های بهداشت، میزان شرکت در کلاس های آموزشی مرتبط با بهداشت، تحصیلات دانشگاهی مرتبط با بهداشت، میزان سابقه تدریس بهداشت در مدارس معلم های بهداشت و میزان ارجاع دانش آموزان به دانشکده دندانپزشکی ارتباط معناداری وجود دارد.(p<0.05) بین میزان پوسیدگی دانش آموزان و سن، جنس ،تعداد فرزندان ارتباط معناداری مشاهده نشد. (p>0.05) نتیجه گیری: همه دانش آموزان نیاز به آموزش رعایت بهداشت دهان و دندان را دارند و باید نظارت معلم های بهداشت بر رعایت بهداشت دهان و دندان افزایش یابد.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز- دانشکده دندانپزشکیen_US
dc.subjectمربیان بهداشت، پوسیدگی، دانش آموزان ابتداییen_US
dc.titleبررسی میزان فعالیت و حضور مربیان بهداشت مدارس با میزان ارجاع در نظام سلامت و پوسیدگی دانش آموزان مقطع ابتدایی در مدارس شهر تبریز در سال 97en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorآبادی, حامد
dc.identifier.docno603089en_US
dc.identifier.callno58631en_US
dc.description.disciplineدنداپزشکیen_US
dc.description.degreeدکترای عمومیen_US
dc.citation.reviewerآقازاده, زهرا
dc.citation.reviewerرشیدزاد, رضا
dc.citation.reviewerعلیزاده, ولی
dc.citation.reviewerبهرامیان, آیلا
dc.citation.reviewerملجایی, انسیه


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم