نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorطاهری, زهرا
dc.contributor.advisorقوجازاده, مرتضی
dc.contributor.authorپورکریمی, سامره
dc.date.accessioned2019-02-23T11:57:14Z
dc.date.available2019-02-23T11:57:14Z
dc.date.issued1397en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/59767
dc.description.abstractچکیده: مقدمه و هدف: ضرورت استفاده از روشهاي مناسب آموزشی جهت ارتقاي یادگیري پرستاران با توجه به نقش حساس آنها در امر مدیریت درد کودکان بیمار در بیمارستان بر کسی پوشیده نیست. بنابراین مطالعه حاضر جهت ارزیابی اثر آموزش به روش چندرسانه ای در مقایسه با سخنرانی بر آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در مدیریت درد کودکان بررسی نموده است. روش: یک کارآزمایی بالینی بر روی 100نفر از پرستاران یکی از مراکز آموزشی-درمانی رشت انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات چندپرسشنامه به شرح زیر بود: شامل پرسشنامه دموگرافیک 23 سوالی، پرسشنامه آگاهی با 38 سوال، پرسشنامه نگرش 20 سوالی، پرسشنامه عملکرد پرستاران با 30 سوال در زمینه ارزیابی و کنترل درد، پرسشنامه موانع بررسی درد شامل 27 سوال و پرسشنامه رضایت از آموزش 16 سوالی تنظیم شده بود. از 100 نفر از پرستاران در ابتدا پیش آزمون گرفته شد سپس به روش تصادفی تخصیص یافته به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول مداخله به صورت آموزش به روش سخنرانی با استفاده از پاورپوینت و تخته وایت برد توسط یک نفر از پژوهشگران در سالن کنفرانس مرکز آموزشی درمانی 17 شهریور برای پرستاران به صورت گروهی داده شد و در گروه دوم آموزش به روش CD چندرسانه ای با استفاده از از همان محتوای آموزشی به صورت غیرحضوری، انفرادی در منزل ویا محل کار صورت گرفت. یک هفته و یک ماه پس از دریافت آموزش، پس آزمون از کلیه پرستاران با همان پرسشنامه ها انجام شد. سپس رضایت پرستاران از نوع آموزش در دو گروه سنجیده شد. از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد و روش های آماری توصیفی و استباطی )کای دو، آزمون تی مستقل و وابسته و آزمون آنالیز واریانس اندازه های تکراری) جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد و (p<0/05) معنی دار تلقی شد. یافته ها: میانگین نمره آگاهی پرستاران یک هفته و یک ماه بعد از مداخله در هر دو گروه افزایش داشت بطوریکه میانگین آگاهی در گروه مولتی مدیا از90/18 در هفته اول به، 48/33 و یک ماه بعد به 50/33 افزایش یافت و در گروه سخنرانی از 42/18 در هفته اول به 48/33 و یک ماه بعد به 50/33 افزایش یافت اما میزان افزایش و ماندگاری میانگین نمره آگاهی پرستاران در مدیریت درد کودکان با کنترل اثر نمره پایه به طور معنی دار در گروه مولتی مدیا بیشتر از گروه سخنرانی بود (001/0>P). میانگین نمره نگرش در گروه مولتی مدیا قبل مطالعه 70/78 و یک هفته بعد از مطالعه 72/112 و یک ماه بعد مطالعه 04/115 بود و در گروه سخنرانی قبل مطالعه 72/74 و یک هفته بعد از مطالعه 70/104 و یک ماه بعد مطالعه 40/109 بود و اختلاف معنی داری بین میزان افزایش نمره نگرش در دو گروه سخنرانی و مولتی مدیا از نظر آماری وجود داشت (001/0>P). میانگین نمره عملکرد در گروه مولتی مدیا قبل از مطالعه 48/12 و یک هفته بعد از مطالعه 60/26 و یک ماه بعد از مطالعه 22/28 بود و در گروه سخنرانی قبل از مطالعه 48/12 و یک هفته بعد از مطالعه 94/25 و یک ماه بعد از مطالعه 22/28 بود. لذا میانگین نمره عملکرد پرستاران در مدیریت درد کودکان با کنترل اثر نمره پایه در گروه مداخله (دریافت کننده آموزش با CD چندرسانه ای نسبت به گروه کنترل (آموزش روتین)به طور معنی داری بیشتر بود. میانگین نمره رضایت پرستاران در هر دو گروه افزایش داشت، اما در گروه مالتی مدیا، بالاتر از گروه سخنرانی بود. نتیجه گیری: آموزش چندرسانه ای در یادگیری اصول ارزیابی درد مفید بوده و با توجه به اهمیت ماندگاری اطلاعات دریافتی و رضایت پرستاران توصیه می شود از این روش در سایر آموزش های ضمن خدمت پرستاران استفاده شود.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و ماماییen_US
dc.relation.isversionofفارسیen_US
dc.subjectکلید واژه ها: درد، روش های آموزشی، چندرسانه ای، سخنرانی، پرستار کودکان.en_US
dc.titleمقایسه تاثیر آموزش به روش چندرسانه ای و سخنرانی بر آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در مدیریت درد کودکان: یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شدهen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorولیزاده, سوسن
dc.contributor.supervisorارزانی, افسانه
dc.identifier.docnoپ671en_US
dc.identifier.callno671en_US
dc.contributor.departmentآموزش پرستاریen_US
dc.description.disciplineپرستاریen_US
dc.description.degreeفوق لیسانسen_US


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم