dc.contributor.advisor | بهرامیان, آیلا | |
dc.contributor.author | پرتوی اصل, پروین | |
dc.date.accessioned | 2018-11-22T05:11:32Z | |
dc.date.available | 2018-11-22T05:11:32Z | |
dc.date.issued | 1397/4/25 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/59125 | |
dc.description.abstract | برنامه آموزشی، طرح کلی و کلان یک فعالیت آموزشی است. برنامه آموزشی ترسیم کننده ی محتوای تدریس، تعیین کننده ی روش¬های ارزیابی دانشجو و ارزشیابی برنامه و در نهایت مشخص کننده ی چهارچوب تک تک فعالیت¬های دوره ی آموزشی است. از طرفی با توجه به اهمیت آموزش در رشته های پزشکی بخصوص دندانپزشکی، پژوهش حاضر با هدف « بررسی برنامه درسی برخی از رشته¬های تخصصی دکتری دندان¬پزشکی در ایران و چند دانشکده¬ی برتر جهان » صورت گرفت. این طرح در راستای بسته های "اموزش پاسخگو و عدالت محور" و "حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم " و بسته " توسعه و ارتقای زیرساخت های اموزش علوم پزشکی" میباشد.
این بسته ها بیشتر تاکید برتحقق سیاست های شماره 1(نهادینه سازی رویکرد اموزشی پاسخگو در نظام سلامت) و شماره 12(تولید و بومی سازیشواهد معتبر علمی برای ارتقای اموزش عالی سلامت (اموزش پژوهی)) را دارند
روش ها:
در پژوهشی توصیفی-مقطعی، اجزا و پارامترهای مهم برنامه آموزشی دوره دکترای تخصصی دندان¬پزشکی ده دانشکده¬ دندانپزشکی معتبر جهان و ایران که به صورت هدف¬مند انتخاب شدند بررسی گردید. کل مطالعه در دو مرحله انجام شد که مرحله اول آن شامل مطالعه برای یافتن دانشکده¬های دندان¬پزشکی معتبر و پیشگام در امر آموزش دندانپزشکی جهان بوده که در 4 فاز انجام گرفت و در نهایت مرحله دوم شناسایی و بررسی اجزای مختلف مد نظر برنامه درسی دوره¬ی دکترای تخصصی در هر 5 رشته در 10 دانشکده برتر تعیین شده و ایران میباشد.
یافته ها:
بررسی ویزگی های مد نظر برنامه درسی 10 دانشکده برتر دنداپزشکی که از 50 دانشگاه مورد مطالعه انتخاب شدند، نشان داد در برنامه اکثر دانشکده ها بازنگری کوریکولوم صورت گرفته و از کوریکولوم هایی با محتوا و ساختار به روز یافته ای بهره گرفته شده است.
نتیجه:
اکثر دانشکده های دندانپزشکی مورد مطالعه جهت برتری در حوزه پزوهش که مورد تاکید سیستم های رتبه بندی بین المللی دانشگاهیست به عوامل موثر بر موفقیت حوزه اموزشی دانشگاه ها نظیر ارایه برنامه درسی متنوع و رسالت اموزشی و محتوای غنی ان ها و طول دوره متناسب توجه نموده اند.
و همچنین نتایج مربوط به این مطالعه مشخص کرده است که از نظر اهداف و رسالت دانشگاه های ایران در مقایسه با دانشگاه های برتر جهان ، از اهداف جامع تر و کامل تری برخوردار میباشند و در تمامی رشته های اشاره شده در ایران فقط مدرک تخصصی همان رشته به انها اعطا میشود. | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده دندانپزشکی | en_US |
dc.subject | کوریکولوم اموزشی | en_US |
dc.subject | رشته تخصصی ارتودنسی | en_US |
dc.subject | رشته تخصصی دندانپزشکی کودکان | en_US |
dc.subject | رشته تخصصی پروتزهای دندانی | en_US |
dc.subject | رشته تخصصی پریودنتولوژی | en_US |
dc.subject | رشته تخصصی جراحی فک و صورت | en_US |
dc.subject | رتبه بندی شانگ های | en_US |
dc.subject | رتبه بندی QS | en_US |
dc.title | بررسی برنامه درسی برخی از رشته های تخصصی دکترای دندانپزشکی در ایران و چند دانشکده برترجهان | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | دباغی تبریز, فاطمه | |
dc.identifier.docno | 603014 | en_US |
dc.identifier.callno | 57975 | en_US |
dc.description.discipline | دندانپزشکی | en_US |
dc.description.degree | دکترای عمومی | en_US |
dc.citation.reviewer | بهروزیان, احمد | |
dc.citation.reviewer | علیزاده, پرنیان | |
dc.citation.reviewer | اصدق, سعیده | |
dc.citation.reviewer | نگاهداری, رامین | |
dc.citation.reviewer | خدادوست, کاظم | |