نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorباباپور, جلیل
dc.contributor.authorخدادادی, اسماعیل
dc.date.accessioned2018-07-16T09:10:54Z
dc.date.available2018-07-16T09:10:54Z
dc.date.issued1391
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31709
dc.description.abstractچکیده: مقدمه: با توجه به اینکه تاثیر برقراری یک ارتباط خوب و موثر با بیمار در فرآیند درمان وی انکار نشدنی است، بنابراین پرستاران برای برقراری ارتباط موثر با بیمار، باید دانش لازم را داشته باشند و مهارتهای ارتباطی را فراگرفته باشند. نتایج بدست آمده از مطالعات انجام شده در این موارد، همگی گویای این حقیقت میباشد که پرستاران در برقراری یک ارتباط موثر با بیمار مشکل دارند و مهارتهای لازم در این زمینه را ندارند. روش بررسی: این مطالعه از نوع تجربی قبل و بعد با گروه کنترل می باشد که در سال 1391 انجام شده است. حجم نمونه این مطالعه عبارت بود از 73 پرستار شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز که با روش تصادفی نسبتی انتخاب شدند. نمونه های پژوهش بروش تصادفی به دو گروه کنترل و مطالعه تقسیم شدند و مداخله فقط بر روی گروه مطالعه انجام گرفت. برای اندازه گیری متغیر کیفیت مراقبت از دیدگاه 160 بیماری که تحت مراقبت پرستاران شرکت کننده در این مطالعه بودند، استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مهارتهای ارتباطی، کیفیت مراقبت، خودکارآمدی و رضایت شغلی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری Spss(ver.17) انجام گرفت. یافته ها: مقایسه میانگین نمرات مهارتهای ارتباطی نشان داد که تفاوت معنی داری از نظر آماری بین میزان مهارتهای ارتباطی گروه کنترل و مطالعه بعد از مداخله وجود دارد P=0/008) و.(t=2/74 آزمونt زوج نشان داد که از نظر آماری تفاوت معنی داری بین سطح مهارتهای ارتباطی گروه مطالعه قبل و بعد از مداخله وجود دارد P=0/004) و.( t=-3/06 همچنین آزمونt مستقل نشان داد که از نظر آماری تفاوت معنی داری بین سطح کیفیت مراقبت در بین بیماران گروه کنترل و مطالعه بعد از مداخله وجود دارد P=0/01) و.(t=2/41 نتیجه گیری:نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی میتواند سطح مهارتهای ارتباطی پرستاران را افزایش دهد و باعث بالا رفتن کیفیت مراقبت پرستاری در بیماران شود. از این رو پیشنهاد میشود که برای ارتقا کیفیت مراقبت پرستاری، آموزش مهارتهای ارتباطی بعنوان یک واحد درسی جداگانه در مدت تحصیل دوره کارشناسی پرستاری از سوی مسئولین آموزشی مربوطه، ایجاد و تدریس گردد.
dc.language.isoفارسی
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی
dc.subjectکلیدواژه ها: ارتباط، مهارت ارتباطی، رضایت شغلی، خودکارآمدی، کیفیت مراقبت، آموزش، موانع ارتباطی
dc.titleتاثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر میزان مهارت های ارتباطی، کیفیت مراقبت، خودکارآمدی و رضایت شغلی پرستاران در بیمارستان های منتخب شهر تبریز- 1391
dc.typeپایان نامه
dc.contributor.supervisorابراهیمی, حسین
dc.contributor.supervisorمقدسیان, سیما
dc.identifier.docnoپ323
dc.identifier.callno323
dc.description.disciplineپرستاری: آموزش روان پرستاری
dc.description.degreeفوق لیسانس


فایلهای درون آیتم

فایلهاسایزفرمتنمایش

هیچ فایل مرتبطی وجود ندارد

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم