Show simple item record

dc.contributor.advisorطارمیان, فرهاد
dc.contributor.advisorجبرائیلی, مهناز
dc.contributor.authorعزت آقاجری, پروانه
dc.date.accessioned2018-07-16T09:10:36Z
dc.date.available2018-07-16T09:10:36Z
dc.date.issued1389
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31654
dc.description.abstractچکیده: مقدمه: نوجوانی دوره بحرانی در زندگی بود و الگوهای رفتاری مهم که بر سراسر زندگی تاثیر می گذارند از جمله مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر در این دوران شکل میگیرند.آموزش مهارتهای زندگی یکی از مداخلات پیشگیرانه مدرسه محور می باشد. این مطالعه تاثیر مداخله مدرسه محور بر مهارتهای زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی را به منظور پیشگیری از مصرف مواد مخدر مورد بررسی قرار می دهد. روش کار و مواد: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی پیش و پس آزمون با کنترل است که 417 نفر از دانش آموزان پایه دوم و سوم راهنمایی شهر مراغه در این مطالعه شرکت کردند. ابتدا 4 مدرسه دخترانه‌ و 4 مدرسه پسرانه به صورت تصادفی از بین لیست مدارس آموزش و پرورش انتخاب شده و بعد از اجرای پیش آزمون به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند.برای گروه مداخله کلاسهای آموزشی مهارتهای زندگی به مدت 7 جلسه اجرا گردید و در پایان برنامه مجددا" هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند. پرسشنامه ای شامل سوالات دموگرافیک و مقیاس CPSC, CATS, HSS, PSI و پرسشنامه تندرستی و رفتار سالم دکتر بوتوین استفاده شد و در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 15 و آزمون های آماری تی مستقل و وابسته و مجذور کای مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بعد از انجام مداخلات مدرسه محور در گروه مداخله ، میانگین نمرات مهارت حل مساله و تصمیم گیری (P< 01)، عزت نفس (P< 05)، و مهارت مقاومت ((P< 01 نسبت به پیش آزمون افزایش یافته بود. نتیجه گیری: آموزش مهارتهای زندگی در گروه مداخله بر مهارت حل مساله و تصمیم گیری ، عزت نفس و مهارت مقاومت موثر بوده، پس اجرای این برنامه به عنوان عامل حفاظتی در پیشگیری از سوء مصرف مواد در مدارس پیشنهاد می گردد.
dc.language.isoفارسی
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی
dc.subjectکلید واژه ها: خدمات مدرسه محور، مداخلات اولیه آموزش، سوء مصرف مواد مخدر، مواد مخدر، مهارت های زندگی، مهارت های ارتباطی، توانایی حل مسئله، عزت نفس، خود کنترلی، سبک های رفتاری، انتظارات هنجاری، مهارت مقاومت
dc.titleتاثیر مداخلات مدرسه محور بر مهارت های زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی به منظور پیشگیری از مصرف مواد مخدر در شهرستان مراغه در سال تحصیلی 1388-89
dc.typeپایان نامه
dc.contributor.supervisorولیزاده, سوسن
dc.identifier.docnoپ267
dc.identifier.callno267
dc.description.disciplineپرستاری: بهداشت کودک و خانواده
dc.description.degreeفوق لیسانس


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record