نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorصفائیان, عبدالرسول
dc.contributor.authorمحبی, پروین
dc.date.accessioned2018-07-16T09:10:32Z
dc.date.available2018-07-16T09:10:32Z
dc.date.issued1389
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31645
dc.description.abstractچکیده: مقدمه: ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهمترین رخدادهای زندگی هر فرد می باشد که اگر در شرایط مناسب و با آگاهی کافی صورت گیرد اثرات مهمی بر سلامت فردی و اجتماعی می گذارد. به همین منظور در سال های اخیر برای تقویت زندگی زناشویی به برنامه های قبل از ازدواج اهمیت داده می شود. لذا مشاوره بهداشتی قبل از ازدواج به عنوان یکی از مسائل مهم در تمام جوامع مطرح است. در برنامه مشاوره قبل از ازدواج زوجین با مسائل باروری (تنظیم خانواده، مشاوره ژنتیک، تالاسمی و بهداشت جنسی) آشنا شده و اهمیت آن را درک خواهند کرد. این پژوهش برای تعیین دیدگاه مددجویان در خصوص کیفیت خدمات مشاوره ی قبل از ازدواج در مراکز بهداشتی درمانی تبریز در 1388 انجام گرفته است. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که در آن 236 مددجوی مراجعه کننده به مراکز مشاوره قبل از ازدواج تبریز در سال 1388 که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه ی پژوهشگر شناخته بود که شامل سوالات دموگرافیک، سوالات مربوط به نحوه برخورد، شرایط مشاوره، اهمیت تنظیم خانواده و روش های پیشگیری، مشاوره ژنتیک، تالاسمی و سوالات مربوط به بهداشت جنسی بود که پس از تعیین روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. داده های به دست آمده از مطالعه به وسیله روش های آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار آماری Spss مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در رابطه با دیدگاه مددجویان در خصوص نحوه ی برخورد 75/8 درصد مددجویان و در زمینه شرایط مشاوره 85/2 درصد افراد خدمات ارایه شده را در حد خوب دانستند. در رابطه با دیدگاه مددجویان در خصوص کیفیت مشاوره در زمینه اهمیت تنظیم خانواده و روش های پیشگیری از بارداری (قرص های ضد بارداری، کاندوم، آیودی، آمپول تزریقی)، مشاوره ژنتیک و تالاسمی مشخص شد که به ترتیب 49/6 ،38/1 40/7 ،44/1 ،76/7 ،70/8 ،72/5 درصد مددجویان مشاوره ارایه شده را در حد متوسط ارزیابی کردند. در زمینه بهداشت جنسی 53/4 درصد مددجویان اظهار داشتند که توضیحات ارایه شده در حد ضعیف بوده است. بحث و نتیجه گیری: استراتژی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در رابطه با آموزش داوطلبین ازدواج در مراکز بهداشتی درمانی به صورت یک اصل بسیار مهم می بایستی به صورت جدی پیگیری و اجرا شود و برای رسیدن به تغییر رفتار نسبتا پایدار در زوجین و ارتقای سطح سلامت آنان بر کیفیت کلاس های آموزشی تاکید بیشتری شود. لذا اختصاص دادن زمان بیشتر به این کلاس‌ها و پر بار کردن محتوای آموزشی آنها ضروری به نظر می رسد.
dc.language.isoفارسی
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی
dc.subjectکلید واژه ها: مددجو، کیفیت، مشاوره قبل از ازدواج، تنظیم خانواده، تالاسمی، بهداشت جنسی، مشاوره ژنتیک
dc.titleدیدگاه مددجویان در خصوص کیفیت خدمات مشاوره قبل از ازدواج در مراکز بهداشتی درمانی تبریز1388
dc.typeپایان نامه
dc.contributor.supervisorکمالی فرد, مهین
dc.contributor.supervisorبرزنجه عطری, شیرین
dc.identifier.docnoپ258
dc.identifier.callno258
dc.description.disciplineمامایی: بهداشت مادر و کودک
dc.description.degreeفوق لیسانس


فایلهای درون آیتم

فایلهاسایزفرمتنمایش

هیچ فایل مرتبطی وجود ندارد

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم