نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorمنجمد، زهرا
dc.contributor.advisorحمیدی, اصغر
dc.contributor.authorرضوی القیان, علویه
dc.date.accessioned2018-07-16T09:09:38Z
dc.date.available2018-07-16T09:09:38Z
dc.date.issued1373
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31506
dc.description.abstractچکیده: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که به منظور بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی مراقبت از خود در بیماران بی حرکت بستری در بخشهای ارتوپدی یکی از بیمارستانهای شهر ارومیه در سال 1372 انجام گرفته است. هدف کلی پژوهش شامل تعیین تاثیر آموزش بر میزان آگاهی مراقبت از خود در بیماران بی حرکت بستری در بخش های ارتوپدی یکی از بیمارستانهای ارومیه بوده و مشتمل بر 4 هدف ویژه می باشد که عبارتند از:1 - تعیین و مقایسه میزان آگاهی مراقبت از خود در بیماران بیحرکت بستری در بخشهای ارتوپدی در مورد پیشگیری از اختلالات پوستی.2 - تعیین و مقایسه میزان آگاهی مراقبت از خود در بیماران بیحرکت بستری در بخش های ارتوپدی در مورد پیشگیری از اختلالات ادراری.3 - تعیین و مقایسه میزان آگاهی مراقبت از خود در بیماران بیحرکت بستری در بخش های ارتوپدی در مورد پیشگیری از اختلالات گوارشی.4 - تعیین و مقایسه میزان آگاهی مراقبت از خود در بیماران بی حرکت بستری در بخش های ارتوپدی در مورد پیشگیری از اختلالات عضلانی، اسکلتی. واحدهای مورد پژوهش را 40 نفر از بیماران بی حرکت (تحت درمان با گچ و تراکشن) تشکیل میدادند که در بخش های ارتوپدی بستری بوده و با روش نمونه‌گیری آسان در ماههای مهر و آبان سال 72 انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش، پرسشنامه خود تنظیمی بود که در دو قسمت، بخش اول حاوی 9 سئوال در رابطه با مشخصات دموگرافیک و 30 سئوال نیز اهداف مطالعه را در بر می گرفت. یافته‌های این پژوهش در 53 جدول و 5 نمودار ارائه شده است و در تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از آمار استنباطی آزمونیt زوج و کای دو و پیرسون استفاده گردیده است. نتایج تحقیق مبین آن است که در رابطه با تاثیر متغیرهای سن، جنس، شغل، تحصیلات، تشخیص، عامل بی حرکتی، روزهای بستری بر میزان آگاهی قبل و بعد از آموزش، آزمون های آماری کای دو و پیرسون مشخص نمود که متغیرهای ذکر شده در اکثریت موارد تاثیری در میزان آگاهی قبل و بعد از آموزش نداشته است. همچنین آزمون آماریt زوج نشان داد با توجه به مشخصات فردی و اختلاف میانگین نمرات قبل و بعد از آموزش برحسب سن، جنس، تحصیلات، شغل، تشخیص، عامل بی حرکتی و روزهای بستری در اکثریت واحدهای مورد پژوهش با اطمینان 95 آموزش بر میزان آگاهی تاثیر نموده است و فرضیه‌های پژوهش نیز مورد تایید قرار می گیرد. در خاتمه براساس یافته‌های پژوهش، پژوهشگر پیشنهاداتی برای کاربرد یافته‌ها و پژوهش های بعدی در زمینه مدیریت خدمات پرستاری، آموزش پرستاری و سایر رشته‌های بهداشتی و درمانی و غیره و همچنین پژوهش، ارائه نموده و پیشنهاداتی نیز در رابطه با ارتقاء سطح سلامتی بیماران ارتوپدی محیط پژوهش متذکر شده است.
dc.language.isoفارسی
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی
dc.subjectکلید واژه ها: آموزش، آموزش به بیمار، آگاهی، مراقبت از خود، بیمار بی حرکت
dc.titleبررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی مراقبت از خود در بیماران بی حرکت بستری در بخش های ارتوپدی یکی از بیمارستان های شهر ارومیه در سال- 1372
dc.typeپایان نامه
dc.contributor.supervisorعطار پارسایی, فریده
dc.identifier.docnoپ9
dc.identifier.callno9
dc.description.disciplineپرستاری: داخلی- جراحی
dc.description.degreeفوق لیسانس


فایلهای درون آیتم

فایلهاسایزفرمتنمایش

هیچ فایل مرتبطی وجود ندارد

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم