نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorرحمانی, آزاد
dc.contributor.authorمحمدپور فرد, زینب
dc.contributor.authorپایانامه فاقد فایل می باشد
dc.date.accessioned2018-07-16T09:08:51Z
dc.date.available2018-07-16T09:08:51Z
dc.date.issued1394
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31350
dc.description.abstractچکیده: مقدمه: دو متغیر مهم برای یادگیری حرفه ای که منجر به موفقیت تحصیلی می شود، خودکارآمدی و انگیزه هستند. یکی از اهداف آموزش پرستاری، ایجاد انگیزه جهت دستیابی پرستاران به مهارت های لازم برای ارائه خدمات مناسب می باشد و با توجه به ارتباط بین خودکارآمدی و شایستگی بالینی و همچنین ارتباط نزدیک بین مفهوم کیفیت و شایستگی بالینی باعث شده است تا شایستگی بالینی در رشته ی پرستاری از جایگاهی ویژه برخوردار باشد. با وجود مطالعاتی که روی انگیزه و خودکارآمدی در شایستگی بالینی صورت گرفته است، ارتباط بین آنها مشخص نمی باشد، لذا ما برآن شدیم که مطالعه ای را با هدف بررسی این دو متغیر و تبیین ارتباط بین آنها در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام دهیم. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگیمی باشد که در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 92-1391صورت گرفت. جهت جمع آوری داده ها برای متغیر انگیزه از پرسشنامه ی انگیزه ی علماستفاده شد که شامل 25 گویه بود که در 5 حیطه ی انگیزه درونی، انگیزه ی حرفه ای، خودتعیینی، خودکارآمدی و انگیزه ی نمره طراحی شده است و جهت جمع آوری داده ها برای متغیر انگیزه از پرسشنامه ی خودکارآمدی برای شایستگی پرستاری حرفه ای استفاده شد که شامل 181 گویه در حیطه های ارتباط پرستار-مددجو، ارتقاءسلامتی، پیشگیری از بیماری/صدمه، مراقبت حمایتی، مراقبت توانبخشی و عملکرد حرفه ای می باشد. داده ها با نرم افزار SPSS13مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته‌ها: براساس یافته ها، میانگین انگیزه ی یادگیری در بین دانشجویان پرستاری 21/14 ± 89/67 می باشد که از میان حیطه های آن، حیطه ی انگیزه ی حرفه ای (31/3±32/14) بیشترین و حیطه ی خود تعیینی (49/3±21/12) کمترین سطح را دارد.میانگین خودکارآمدی در شایستگی پرستاری حرفه ای 50/14± 10/68 می باشد. از میان حیطه های مربوطه، حیطه ی عملکرد حرفه ای (42/16±02/73) بیشترین و حیطه ی ارتقاء سلامتی ( 66/16± 78/64) کمترین سطح را دارد. همبستگی بین این دو متغیر از نوع متوسط نزدیک به قوی و مستقیم می باشد(001/0 P<). نتیجه‌گیری: با درنظر گرفتن تاثیر انگیزه در پیشرفت تحصیلی نیاز است، راهکارهایی جهت افزایش انگیزه ی یادگیری در دانشجویان طرح شود و به انگیزه ی دانشجویان در حین تحصیل توجه بیشتری شود وبا توجه به اینکه خودکارآمدی در شایستگی پرستاری حرفه ای در محدوده ی متوسط قرار دارد، نیاز است برنامه های پرستاری در راستای افزایش خودکارآمدی دانشجویان با اتکای بر کسب شایستگی بالینی تعدیل یابد و کسب شایستگی پرستاری در ارزیابی های پرستاری گنجانده شود.با توجه به ارتباط مثبت و معنی داری که بین انگیزه ی یادگیری و خودکارآمدی در شایستگی پرستاری حرفه ای وجود دارد، می توان نتیجه گرفت که با برنامه ریزی در راستای افزایش انگیزه ی یادگیری در دانشجویان پرستاری، خودکارآمدی در شایستگی پرستاری حرفه ای آنها نیز افزایش می بابد و بالعکس.
dc.language.isoفارسی
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی
dc.subjectکلید واژه ها: خودکارآمدی، شایستگی بالینی، انگیزه یادگیری، انگیزه، انگیزه درونی، انگیزه بیرونی، خودتعیینی، شایستگی
dc.titleارتباط انگیزه ی یادگیری و خودکار آمدی در شایستگی پرستاری در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی در سال- 1392
dc.typeپایان نامه
dc.contributor.supervisorحسنخانی, هادی
dc.contributor.supervisorمحجل اقدم, علیرضا
dc.identifier.docnoپ455
dc.identifier.callno455
dc.description.disciplineپرستاری
dc.description.degreeفوق لیسانس


فایلهای درون آیتم

فایلهاسایزفرمتنمایش

هیچ فایل مرتبطی وجود ندارد

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم