Show simple item record

dc.contributor.advisorولیزاده, لیلا
dc.contributor.authorصادقی دیزجی, مرضیه
dc.date.accessioned2018-07-16T09:08:23Z
dc.date.available2018-07-16T09:08:23Z
dc.date.issued1396
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31240
dc.description.abstractچکیده: مقدمه: فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری جزء چالش هایی است که میتواند منجر به تغییر سرنوشت علمی و حرفه‌ای دانشجویان شده و باعث آسیب سلامت روحی و آینده شغلی آنان گردد. در حالیکه با بهبود رضایت از اوقات فراغت میتوان زمینه رشد، مهارت و بالندگی در عرصه های مختلف علمی و بطور کلی انسجام تحصیلی دانشجویان را فراهم آورد. این تحقیق در نظر دارد ارتباط عامل اوقات فراغت را به عنوان یکی از عوامل مهم در امر تحصیل با فرسودگی تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری مورد بحث و بررسی قرار دهد. روش کار: مطالعه حاضر از نوع همبستگی توصیفی بوده که با مشارکت 351 نفر از دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. برای سنجش متغیرها از دو پرسشنامه فرسودگی تحصیلی استاندارد ماسلاخ و پرسشنامه استاندارد رضایت از گذران اوقات فراغت (LSS) استفاده شد. روایی ابزارها به روش محتوایی و سازهای و پایاییشان با روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ سنجیده شد. داده ها با نرم افزار آماری SPSS تحلیل و با توجه به نوع سنجش متغیرها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که بین فرسودگی تحصیلی با رضایت از گذران اوقات فراغت همبستگی معنی دار معکوس وجود دارد(42/0- =r و 001/0P<). همچنین بین فرسودگی تحصیلی و ابعاد ششگانه رضایت از فعالیتهای اوقات فراغت همبستگی معنی دار معکوس وجود دارد(05/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین شش مولفه رضایت از فعالیت های اوقات فراغت؛ سه مولفه زیبایی شناسی، فیزیولوژیکی و اجتماعی در تبیین فرسودگی تحصیلی نقش عمدهای دارند و در کل میتوانند 19 درصد از تغییرات فرسودگی تحصیلی دانشجویان را پیش بینی کنند. بحث و نتیجه گیری: رضایت از فعالیت های زیبایی شناختی، فیزیولوژیکی و اجتماعی در سلامت و موفقیت تحصیلی دانشجویان سهم دارند. بنابراین راه حل های موجود در جهت كاهش علایم فرسودگی تحصیلی میتواند از طریق تشویق دانشجویان به مشارکت در کارهای علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری و تفریحات ورزشی، احداث سالنهای ورزشی و كتابخانه های مجهز و متنوع با این پدیده به مقابله بپردازند.
dc.language.isoفارسی
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی
dc.subjectکلید واژه ها: فرسودگی تحصیلی، اوقات فراغت، رضایت، دانشجویان پرستاری.
dc.titleعنوان ارتباط فرسودگی تحصیلی با رضایت از گذران اوقات فراغت در دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 95-1394
dc.typeپایان نامه
dc.contributor.supervisorزمان زاده, وحید
dc.contributor.supervisorروشنگر, فریبرز
dc.identifier.docno638پ
dc.identifier.callno638
dc.description.disciplineپرستاری: داخلی- جراحی
dc.description.degreeفوق لیسانس


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record