نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorشیخ علیپور, زهرا
dc.contributor.advisorاصغری جعفرآبادی, محمد
dc.contributor.authorرضائی, طیبه
dc.date.accessioned2018-07-16T09:08:21Z
dc.date.available2018-07-16T09:08:21Z
dc.date.issued1396
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31229
dc.description.abstractمقدمه: فرهنگ ایمنی و ارتباطات حرفه ای بین تیم سلامت از عوامل مهم تاثیرگذار بر کیفیت خدمات است. این مطالعه با هدف تعیین درک بیماران جراحی از کیفیت خدمات و ارتباط آن با فرهنگ ایمنی بیمار و ارتباطات بین حرفه ای پزشکان و پرستاران در بخش های جراحی مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع)تبریز در ایران انجام شد. روش کار: در یک مطالعه توصیفی همبستگی، 300 بیمار جراحی، در بخش های جراحی بیمارستان امام رضا(ع) تبریز بصورت تصادفی و 101 پرستار آنها از طریق سرشماری نمونه-گیری شدند، داده های مطالعه از طریق نسخه ایرانی پرسشنامه SERVQUAL، پرسشنامه فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان ها(HSOPSC) و پرسشنامه ارتباطات بین حرفه ای پزشک -پرستار جمع آوری و در نرم¬افزارSPSSV22 تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد، در مورد درک بیماران از کیفیت خدمات، بالاترین میانگین نمره مربوط به بعد اطمینان(55/3± 92/13) و کمترین نمره مربوط به ابعاد پاسخگویی (71/2 ±13/10) و همدلی (88/1± 78/6) بود. در ابعاد فرهنگ ایمنی بیمار، بیشترین میانگین نمرات مربوط به ابعاد یادگیری سازمانی-بهبود مداوم (49/3)، و کمترین میانگین نمره مربوط به بعد امور مربوط به کارکنان(27/2) و پاسخ غیرتنبیهی به خطاها(27/2) بود. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مدل ارتباط بین درک بیمار از کیفیت خدمات با متغیرهای فرهنگ ایمنی و ابعاد آن معنی دار است (P <0/001)، و از بین متغیرهای وارد شده در مدل، ابعاد تناوب گزارش دهی خطا(05/0>p )، انتقال بیمار در بیمارستان و تبادل اطلاعات مربوط به وی و کار تیمی مابین واحدهای سازمانی (01/0>p ). دارای تاثیر معنی¬داری بر درک بیمار از کیفیت خدمات بوده و این سه متغیر توانسته است 7% از واریانس نمرات درک بیمار از کیفیت خدمات را تبیین کند. همچنین نتایج رگرسیون خطی ارتباط بین کیفیت خدمات درمانی با ارتباطات بین حرفه ای نشان داد، بعد احترام و اشتراک اطلاعات ، دارای تاثیر معنی داری بر درک بیمار از کیفیت خدمات بوده (001/0 >p ) و این متغیر توانسته است بیش از 5% از واریانس نمرات درک بیمار از کیفیت خدمات را تبیین کند. مدل ارتباط بین متغیرهای فرهنگ ایمنی بیمار با متغیرهای ارتباط بین حرفه¬ای پزشک و پرستار معنی دار است و این متغیر توانسته است 5/35% از واریانس نمرات فرهنگ ایمنی بیمار را تبیین کند. نتیجه گیری: تامین نیروی انسانی کافی و در دسترس، برگزاری کارگاه مهارتهای ارتباط با بیماران می تواند کیفیت خدمات از دید بیماران را ارتقا دهد. سیستم پزشک سالار در بیمارستانهای ایران، باید با اتمسفر احترام بین پزشک و پرستار و اشتراک اطلاعات بین آنها جایگزین گردد تا تاثیرات مثبت آن بر کیفیت درمان و مراقبت، درک بیماران از کیفیت خدمات را بهبود بخشد. همچنین فرهنگسازی در جهت ایمنی و ایجاد جوی که کارکنان بدون ترس از سرزنش و توبیخ بتوانند نظرات و اشتباهات خود رابیان کنند باعث بهبود خدمات درمانی و .افزایش درک بیماران از کیفیت خدمات خواهد گردید.
dc.language.isoفارسی
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی
dc.subjectکلید واژه ها: کیفیت خدمات درمانی، فرهنگ ایمنی بیمار، ارتباطات بین حرفه ای، پرستاران
dc.titleدرک مددجویان جراحی از کیفیت خدمات درمانی و ارتباط آن با فرهنگ ایمنی بیمار و ارتباطات بین حرفه ای پزشکان و پرستاران در بخش های جراحی مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریزسال 1394
dc.typeپایان نامه
dc.contributor.supervisorقهرمانیان, اکرم
dc.contributor.supervisorعبدالله زاده, فرحناز
dc.identifier.docno609پ
dc.identifier.callno609
dc.description.disciplineپرستاری داخلی جراحی
dc.description.degreeفوق لیسانس


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم