نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorویرانی, فضا
dc.contributor.authorآوری, مینا
dc.date.accessioned2018-07-16T09:08:18Z
dc.date.available2018-07-16T09:08:18Z
dc.date.issued1395
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31214
dc.description.abstractچکیده: مقدمه: اشتباهات دارویی از جمله عوامل مخاطره آمیز سلامتی بیماران است و ممکن است عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. از جمله این اشتباهات، محاسبات نادرست دارویی توسط پرستاران و دانشجویان پرستاری است. این مطالعه با هدف طراحی نرم افزار چندرسانه ای در زمینه آموزش اصول تجویز داروهای حیاتی و مقایسه تأثیر آن با روش سخنرانی انجام شد.مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 82 نفر از دانشجویان در ترم 2 و 3 پرستاری دانشکده پرستاری تبریز در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 انتخاب و قبل از آموزش در پیش آزمون دانش اصول دارو دادن و توانایی محاسبات دارویی با پرسشنامه چندگزینه ای محقق ساخته شرکت کردند و سپس دانشجویان بر اساس میانگین معدل ترم های قبلی و نمره پیش آزمون، با روش بلوک بندی تصادفی به 2 گروه معادل مداخله (آموزش با نرم افزار طراحی شده) و کنترل (آموزش به روش سخنرانی) تقسیم شدند. 4 هفته پس از آموزش، پس آزمون دانش و توانایی با همان سؤالات پیش آزمون انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss20 و آزمونهای تی مستقل، تی زوجی، کای دو، آنوا و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که پس از آموزش، میانگین نمرات توانایی محاسبات دارویی در هر دو گروه مداخله و کنترل از نظر آماری بصورت معنی داری افزایش یافته است (p<0.05). با این حال از نظر میانگین این نمرات بین دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت (p>0.05). همچنین نتایج نشان داد بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون دانش اصول تجویز دارو در هر دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی دار آماری وجود ندارد (p>0.05). نتیجه گیری: در مطالعه حاضر دانشجویان هر دو گروه مداخله و کنترل پیشرفت معادل ولی یکسان در توانایی محاسبات دارویی داشتند. به نظر می رسد برای آموزش محاسبات دارویی به دانشجویان پرستاری می-توان مانند روش سخنرانی، از آموزش مبتنی بر نرم افزار محاسبات دارویی نیز با موفقیت استفاده کرد.
dc.language.isoفارسی
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی
dc.subjectکلید واژه ها: محاسبات دارویی، آموزش پرستاری، چندرسانه ای، سخنرانی، دارو دادن
dc.titleتأثیر آموزش مبتنی بر نرم افزار چندرسانه ای اصول تجویز داروهای حیاتی و سخنرانی بر پیامدهای یادگیری دانشجویان پرستاری
dc.typeپایان نامه
dc.contributor.supervisorفيض اله زاده, حسين
dc.contributor.supervisorولیزاده, سوسن
dc.identifier.docno546پ
dc.identifier.callno546
dc.description.disciplineپرستاری داخلی جراحی
dc.description.degreeفوق لیسانس


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم