نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorمحمدعلیزاده چرندابی, سکینه
dc.contributor.authorزندی نوا, هاوین
dc.date.accessioned2018-07-16T09:08:18Z
dc.date.available2018-07-16T09:08:18Z
dc.date.issued1395
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31212
dc.description.abstractمقدمه: دیابت حاملگی یکی از مشکلات مهم در دوران بارداری بوده که می تواند باعث ایجاد عوارض برای مادر و جنین گردد. یکی از دلایل عدم موفقیت در درمان دیابت، کمبود مشارکت بیماران در روند درمان می باشد. آموزش خود مراقبتی یک اصل مهم در درمان دیابت بوده و می تواند موجب افزایش کیفیت زندگی گردد. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر بسته آموزشی بر رفتار خود مراقبتی، کیفیت زندگی، میزان قند خون ناشتا و تست تحمل گلوکز (GTT) به‌عنوان پیامدهای اولیه و فراوانی زایمان پره ترم و سزارین و شاخص های آنتروپومتریک نوزاد به‌عنوان پیامدهای ثانویه در زنان مبتلا به دیابت حاملگی انجام شد.مواد و روش ها: این کار آزمایی بالینی تصادفی کنترل شده بر روی 92 زن باردار مبتلا به دیابت حاملگی (46 نفر در هر گروه) مراجعه‌ کننده ـ کلینیک دیابت بیمارستان توحید سنندج انجام شد. برنامه آموزشی طراحی شده برای گروه مداخله در 4 جلسه آموزشی (یک‌ساعته) در هر هفته به‌صورت سخنرانی و پرسش و پاسخ برگزار شد و در پایان جلسه اول، کتابچه آموزشی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. افراد گروه کنترل فقط آموزش روتین دوران بارداری را دریافت کردند. قبل و چهار هفته بعد از اتمام مداخله، پرسشنامه رفتار خود مراقبتی و کیفیت زندگی توسط مشارکت کنندگان تکمیل و میزان قند خون ناشتا و GTT در دو گروه سنجش شد. فراوانی زایمان پره ترم و سزارین و شاخص های آنتروپومتریک نوزاد بعد از زایمان بر اساس پرونده در چک لیست مربوطه ثبت گردید. از آزمون های مجذور کای، مجذور کای روند، تحلیل کوواریانس و تی مستقل برای تجزیه‌وتحلیل داده ها استفاده شد.نتایج: بین دو گروه مطالعه از نظر مشخصات فردی-اجتماعی تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت (05/0<p). چهار هفته بعد از اتمام مداخله و با تعدیل نمره رفتار خود مراقبتی قبل از مداخله، در گروه آموزش در مقایسه با گروه کنترل، میانگین نمره رفتار خود مراقبتی به‌طور معنی داری بیشتر بود (تفاوت میانگین: 5/19، فاصله اطمینان 95%: 4/14 تا 6/24، 001/0(P< همچنین با تعدیل مقادیر پایه، تفاوت معنی دار آماری از نظر متوسط میزانGTT یک ساعت (تفاوت میانگین: 6/21-، فاصله اطمینان 0:95%0/11 - تا 1/32-، 001/0P<) و دو ساعت (تفاوت میانگین: 3/17-، فاصله اطمینان 95%: 0/23- تا 6/11-،001/0P=) بین دو گروه مداخله و کنترل وجود داشت. تفاوت معنی¬دار آماری از نظر قند خون ناشتا (443/0P=) و کیفیت زندگی (264/0 P=) چهار هفته بعد از اتمام مداخله، بین گروه‌ها وجود نداشت. تفاوت آماری معنیداری بین دو گروه مطالعه از نظر وزن. قد و دور سر بدو تولد وجود نداشت (05/0<P). همچنین تفاوت آماری معنیداری از نظر متغیر زایمان زودرس (664/0=P) بین دو گروه موردمطالعه وجود نداشت، اما فراوانی زایمان سزارین به‌طور معنی داری در گروه مداخله کمتر از گروه کنترل بود (001/0>P).نتیجه گیری: آموزش خود مراقبتی در زنان مبتلا به دیابت حاملگی می تواند در بهبود رفتار خود مراقبتی و اختلال تحمل گلوکز زنان مؤثر باشد، لذا گنجاندن چنین آموزش هایی در مراقبت های دوران بارداری زنان مبتلا به دیابت حاملگی توصیه می شود.واژه های کلیدی: دیابت بارداری، آموزش، خود مراقبتی، کیفیت زندگی
dc.language.isoفارسی
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی
dc.titleتأثیر بسته آموزشی بر رفتار خود مراقبتی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به دیابت حاملگی: یک کار آزمایی بالینی تصادفی کنترل شده
dc.typeپایان نامه
dc.contributor.supervisorمیرغفوروند, مژگان
dc.contributor.supervisorصحتی شفائی, فهیمه
dc.identifier.docno556پ
dc.identifier.callno556
dc.description.disciplineمامایی (بهداشت باروری)
dc.description.degreeفوق لیسانس


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم