Show simple item record

dc.contributor.advisorحسنخانی, هادی
dc.contributor.advisorصناعت, زهرا
dc.contributor.authorکوچکی نژاد, زهرا
dc.date.accessioned2018-07-16T09:08:09Z
dc.date.available2018-07-16T09:08:09Z
dc.date.issued1392
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/31159
dc.description.abstractچکیده: مقدمه: درک بیماران سرطانی از خودکارآمدی با گذشت زمان کاهش یافته و سطح خودکارآمدی نیز بر مراقبت از خود در بیماران مبتلا به سرطان پستان موثر شناخته شده است. مداخلاتی که در جهت ارتقای خودکارآمدی بیماران انجام میشود میتواند در کاهش ناراحتی و رنج بیمار و مراقبت کننده از وی احتمالا اثر مثبت داشته باشد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش تلفیقی بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به سرطان پستان و تنش خانواده آنها میباشد. روش بررسی: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی کنترل شده میباشد که بر روی 60 زوج بیمار مبتلا به سرطان پستان و مراقبت کننده از وی در مرکز آموزشی درمانی شهید قاضی طباطبایی تبریز انجام شد. نمونه گیری در این پژوهش بصورت نمونه گیری آسان یا در دسترس انجام شد. شرکت کنندگان بصورت تصادفی در دو گروه مداخله یا کنترل قرار داده شدند. بمنظور پنهان سازی تخصیص در دو گروه کنترل و مداخله از پاکتهای دربسته با رنگ تیره که به تعداد افراد مورد نیاز در هر گروه عناوین مداخله و کنترل در آنها وجود داشت استفاده شد. این پاکتها قبلا توسط فرد دیگری غیر از پژوهشگر درگیر در جمع آوری داده ها آماده شده بود. باز نمودن پاکتها پس از تکمیل پیش آزمون انجام گرفت. او این پاکت به اولین فرد دارای معیار ورود به مطالعه داده شد و تا تکمیل شدن حجم نمونه مورد نظر در مرکز مربوطه ادامه یافت. ابزار سنجش پرسشنامه خودکارآمدی مرتبط با سرطان و معیار تنش خانواده بود که پیش از آزمون و 6 هفته بعد از آن توسط فرد دیگری غیر از پژوهشگر تکمیل شد. گروه مداخله آموزشهای کتبی، شفاهی و پیگیری تلفنی را در کنار مراقبت کننده دریافت کردند اما گروه کنترل مراقبت روتین را دریافت کردند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد در همه حیطه های خودکارآمدی میانگین نمرات بعد از مداخله نسبت به قبل از آن در گروه مداخله افزایش یافته است. میانگین نمره تنش فرد مراقبت کننده در گروه مداخله قبل از مداخله 8/3+-2/3 و بعد از مداخله به 4/8+-2/3 کاهش یافته بود اما در گروه کنترل میانگین نمره تنش فرد مراقبت کننده در گروه کنترل قبل از مداخله 7/9+-2/2 بود در حالیکه بعد از مداخله 7/8+-2/8 شده بود. نتیجه گیری: آموزش بروش تلفیقی به افزایش خودکارآمدی بیماران مبتلا به سرطان و کاهش تنش فرد مراقبت کننده از آنها کمک میکند و میتوان از این روش در مدیریت بیماران در مراکز درمانی و حیطه های مراقبتی استفاده کرد.
dc.language.isoفارسی
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی
dc.subjectکلید واژه ها: خودکارآمدی، تنش، مراقبت کننده، سرطان پستان، آموزش تلفیقی، تنش خانواده
dc.titleتاثیر آموزش تلفیقی بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به سرطان پستان و تنش خانواده: کارآزمایی بالینی
dc.typeپایان نامه
dc.contributor.supervisorمحجل اقدم, علیرضا
dc.identifier.docnoپ349
dc.identifier.callno349
dc.description.disciplineپرستاری: داخلی- جراحی
dc.description.degreeفوق لیسانس


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record