بررسی رابطه میزان آگاهی دانشجویان رشته های علوم پزشکی از بیماری ایدز با نگرش آنها در مورد ابتلا به این بیماری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
Abstract
چکیده: این پژوهش یک مطالعه همخوانی و همبستگی است که به منظور تعیین رابطه میزان آگاهی دانشجویان رشتههای علوم پزشکی از بیماری ایدز با نگرش آنها در مورد ابتلاء به این بیماری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام گرفته است. در این پژوهش 140 نفر از دانشجویان سال آخر رشتههای علوم پزشکی (پزشکی عمومی، دندانپزشکی، کارشناسی ارشد پرستاری، دکترای علوم آزمایشگاهی و کارشناسی ارشد مامایی) دانشگاه علوم پزشکی مشهد بعلت شیفتهای متفاوت و عدم دسترسی منظم به این گروه فقط افرادی که حین انجام مطالعه در بخشهای مورد نظر بودند بعنوان نمونه برگزیده شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادههای این پژوهش پرسشنامهای شامل سه قسمت بوده است: قسمت اول اطلاعاتی در مورد بعضی مشخصات فردی واحدهای مورد پژوهش، قسمت دوم شامل 30 سئوال چند گزینهای در ارتباط با حیطههای مختلف (ماهیت و راههای انتقال، کنترل و پیشگیری، درمان و مراقبت) بیماری ایدز قسمت سوم شامل 15 بیانیه که نگرش پاسخ دهندگان را در مورد ابتلاء به ایدز مشخص می نمود. یافتههای این پژوهش در 27 جدول و دو خط خلاصه شدهاند. جهت دستیابی به میزان آگاهی و نگرش واحدهای مورد پژوهش و رابطه بین دو متغیر فوق از آمار توصیفی و تحلیلی و آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی، کای دو و شدت همبستگی چوپروف استفاده شد. یافتهها و نتایج بررسی نشان داد که 60 درصد دانشجویان رشتههای علوم پزشکی در حیطههای مختلف بیماری ایدز از آگاهی متوسطی برخودار میباشند (میانگین 5.19 از 30 امتیاز) بین میزان آگاهی و متغیرهای سن و جنس رابطه معنیداری وجود ندارد. لیکن همبستگی معنی دار بین میزان آگاهی و رشته تحصیلی و وضعیت تاهل بدست آمد. همچنین یافتهها نشان داد که اکثریت واحدهای مورد پژوهش 80 درصد در مورد ابتلاء به بیماری ایدز نگرش مثبت داشتند ولی بین نگرش و متغیرهای سن و رشته تحصیلی رابطه معنی دار وجود نداشت لیکن همبستگی معنی دار بین نگرش و متغیرهای جنس و وضعیت تاهل بدست آمد. از جالبترین یافتههای این پژوهش عدم وجود ارتباط بین آگاهی و نگرش بود. در پایان کاربرد نتایج این پژوهش در طرح برنامههای آموزشی مناسب جهت حرفه بهداشتی آموزش پرستاری، استفاده مدیران پرستاری و آموزش و پرورش پیشنهاد شده و با استناد به نتایج پیشنهاداتی جهت پژوهشهای بعدی ارائه گردیده است.