بررسی نیازهای آموزشی مراقبت از خود بیماران بعد از عمل پیوند کلیه مراجعه کننده به درمانگاه پیوند کلیه شهر ارومیه سا ل- 1372
Abstract
چکیده: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و تحلیلی است که به منظور بررسی نیازهای آموزشی مراقبت از خود بیماران بعد از عمل پیوند کلیه مراجعه کننده به درمانگاه پیوند کلیه شهر ارومیه انجام گرفته و مشتمل بر یک هدف کلی و هشت هدف ویژه پیرامون نیازهای آموزشی حیطه شناختی، احساسی و روانی حرکتی بوده است. این پژوهش بر روی 100 نفر از بیماران بعد از عمل پیوند کلیه مراجعه کننده به درمانگاه پیوند کلیه شهر ارومیه، صورت گرفته است که روش انتخاب نمونه در این پژوهش نمونهگیری مبتنی بر هدف بوده است و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و چک لیست بود که چهار قسمت را شامل می شد. قسمت اول مربوط به مشخصات فردی قسمت دوم نیازهای احساسی قسمت سوم نیازهای شناختی و قسمت چهارم نیازهای روانی حرکتی (چک لیست) بوده است. جهت دستیابی به اهداف پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است و نتایج به صورت 57 جدول و 4 نمودار ارائه شده است. یافتههای این بررسی در رابطه با نیازهای احساسی مراقبت از خود نشان داده است که بیش از 92 بیماران احساس نیاز به آموزش داشتند و در رابطه با نیازهای شناختی و روانی حرکتی مراقبت از خود یافتههای این پژوهش نشان داده است که اکثر بیماران 39 درصد از نیاز آموزشی پایین برخوردار بودهاند و 29/6 درصد از نیاز آموزشی متوسط و 31/4 درصد بیماران مورد پژوهش از نیاز آموزشی بالا برخوردار بودهاند. براساس یافتههای این پژوهش متغیرهای سن، جنس، میزان تحصیلات، وضعیت شغلی، شغل، محل سکونت به نحو قابل توجهی در میزان نیازهای آموزشی بیماران تاثیر داشته و بیماران در سنین بالا، زنان، بیسواد، متاهل بیماران خانهدار و کارگر و ساکن روستا نسبت به سایر بیماران از نیاز آموزشی بیشتری برخوردار بودهاند. متغیرهای طول مدت پیوند کلیه، سابقه بستری شدن بعد از پیوند کلیه و مدت بستری شدن، در میزان نیازهای آموزشی بیماران هیچگونه تاثیری نداشتند. پژوهشگر براساس یافتههای پژوهش پیشنهاداتی برای کاربرد یافتهها و پژوهش های بعدی ارائه شده است با این امید که گامی هرچند کوچک در جهت بهبود وضع زندگی بیماران بعد از عمل پیوند کلیه برداشته باشد.