Show simple item record

dc.contributor.advisorحسن خانی, هادی
dc.contributor.advisorمشایخی, سیمین عذار
dc.contributor.authorوحیدی نژاد، مهدی
dc.date1392
dc.date.accessioned2018-07-16T06:05:43Z
dc.date.available2018-07-16T06:05:43Z
dc.date.issued1392
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/30348
dc.description.abstractمقدمه : پنومونی ناشی از تهویه مکانیکی (VAP)، نوعی عارضه ی قابل پیشگیری در افرادی است که 48 ساعت یا بیشتر از آغاز تهویه مکانیکی آنان می گذرد. میزان بالای مرگ و میر و قابل پیشگیری بودن VAPارزیابی میزان رعایت اصول پیشگیرانه ضروری می سازد. اهداف: این مطالعه به بررسی میزان رعایت اصول پیشگیرانه و تاثیر آموزش پرستارا ‌ن بر میزان رعایت می‌پردازد. روش کار: این مطالعه توصیفی مشاهده ای به شکل تصادفی در 10 بخش مراقبتهای ویژه انجام شده و به منظور کاهش خطای ناشی از عوامل مداخله گر مطالعه برای هر یک از بخشها 3 بار تکرار شد. این مطالعه اطلاعات بیماران و سابقه ی کاری پرستاران و موارد مراقبتی نظیر اندازه زاویه تخت ،فشار کاف لوله تراشه، نوع و دفعات استفاده از دهانشویه،به کارگیری سیستم ساکشن بسته،تخلیه ترشحات ساب گلوتیک و شستشوی دست قبل از ساکشن را شامل می شود. مرحله بعد از آموزش 1 ماه پس از توزیع پمفلت های آموزشی و با روشی یکسان با مرحله ی قبل از آموزش انجام شده است. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS 16 (SPSS INC., CHICAGO) مورد بررسی قرار گرفت. برای مقایسه نتایج قبل و بعد از آموزش آزمون کای دو با سصح اطمینان 95% مورد اسفاده قرار گرفت.Value‌P کمتر از 5% به معنای تفاوت درنتایج بین این دو مرحله است. نتایج: در مجموع 552 پرسشنامه پر شد که به ترتیب 294 و 258 پرسشنامه مربوط به مراحل قبل و بعد از آموزش بود. به ترتیب 64.92 و 49.97 درصد بیماران را مردان تشکیل می‌دادند. میزان رعایت اصول پیشگیرانه در دو مرحله قبل و بعد از آموزش به ترتیب 36.52 و 41.23 درصد بوده است . به طور کلی می‌توان گفت آموزش پرستاران به تنهایی نتوانسته است میزان ررعایت موارد پیشگیری کننده را ارتقا ببخشد.
dc.language.isoفارسی
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده داروسازی
dc.subjectVAP
dc.subjectتاثیر آموزش در میزان رعایت اصول پیشگیرانه VAP
dc.titleارزیابی الگوی مراقبتهای پزشکی جهت پیشگیری از پنومونی ناشی از تهویه مکانیکی در بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه چهار بیمارستان آموزشی تبریز و تاثیر آموزش در ارتقای آن
dc.typeپایان نامه
dc.contributor.supervisorهمیشه کار, هادی
dc.contributor.supervisorمحمود پور, عطا
dc.identifier.docno603119
dc.identifier.callno3681
dc.description.disciplineداروسازی
dc.description.degreeدکترای عمومی


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record