dc.contributor.advisor | مسلم زاده, حسین | |
dc.contributor.author | رازی، صدیقه | |
dc.date.accessioned | 2018-07-16T05:00:46Z | |
dc.date.available | 2018-07-16T05:00:46Z | |
dc.date.issued | 1387 | |
dc.identifier.uri | http://192.168.127.9:8080/xmlui/handle/123456789/28811 | |
dc.description.abstract | : مقدمه: مزایای تصویر پانورامیک شامل کاهش دوز جذبی بیمار (نزدیک به 1/0 دوز سری کامل رادیوگرافی دهانی)، هزینه و زمان می باشد. معایب این تصاویر شامل بزرگنمایی و بدشکلی به علت بزرگنمایی غیر یکنواخت می¬باشد که می¬تواند بر روی اندازه¬گیری ابعادی و زاویه¬ای که در دندانپزشکی به منظور تعیین طول ریشه، طول قوس دندانی، تعیین زاویه نسبی دندان و محل جاگذاری ایمپلنت استفاده می¬شود تاثیرگذار باشد.
هدف: مقایسه ابعاد خطی و اندازه¬گیری زاویه¬ای تصاویر حاصل از دو دستگاه پانورامیک (پلن مکا و پانورا) بود.
روش کار و مواد: 20 عدد رادیوگرافی تهیه شده از اسکال خشک توسط هر دستگاه اسکن شده، ابعاد افقی، عمودی و زاویه ای بر روی اسکال و تصاویر (توسط نرم افزار Corel DRAW V13)اندازه گیری شدند.
یافته ها:آنالیزIndependent t-test نشان داد که در ابعاد افقی بزرگنمایی در تصاویر حاصل از دستگاه پانورا بیشتر از پلن مکا بود (00025/0 P <). در ابعاد عمودی تفاوت معنی¬داری بین دو گروه مشاهده نشد (68/0P=). در اندازه¬گیری زاویه¬ای میانگین بزرگنمایی در تصاویر حاصل از دستگاه پانورا کمتر از پلن مکا بود (00025/0 P<). آنالیز t-test Independentنشان داد که بدشکلی در تصاویر حاصل از دستگاه پلن مکا بیشتر از پانورا بود. آزمونt- test one sample نشان داد که اندازه¬های زاویه¬ای نسبت به ابعاد خطی قابلیت اعتماد بیشتری دارند.
نتیجه¬گیری: رادیوگرافی پانورامیک را می¬توان در ارزیابی زاویه¬ای به کار برد ولی در اندازه¬گیری¬¬های افقی و عمودی بهتر است از رادیوگرافی¬های دیگر استفاده شود. | Fa |
dc.language.iso | فارسی | |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده دندانپزشکی | |
dc.title | بررسی مقایسه ای ابعاد خطی و زاویه ای تصاویر پانورامیک تهیه شده توسط دو دستگاه پانورامیک | |
dc.type | پایان نامه | |
dc.contributor.supervisor | رازی, تهمینه | |
dc.identifier.docno | 601611 | |
dc.identifier.callno | 1053 | |
dc.description.discipline | دندانپزشکی | |
dc.description.degree | دکترا | |