dc.contributor.advisor | اصل امین آبادی, ناصر | |
dc.contributor.author | ابراهیم ادهمی، ضیاء | |
dc.date.accessioned | 2018-07-16T04:59:00Z | |
dc.date.available | 2018-07-16T04:59:00Z | |
dc.date.issued | 1391 | |
dc.identifier.uri | http://192.168.127.9:8080/xmlui/handle/123456789/28545 | |
dc.description.abstract | این مطالعه برای ارزیابی ارتباط و همبستگی مولفه های هوش هیجانی با اضطراب و رفتار کودکان در محیط های دندانپزشکی انجام شد. مواد و روشها: مطالعه بر روی 123 کودک 7 تا 12 ساله که برای آنها دو جلسه برنامه ریزی شده بود انجام گرفت در جلسه اول تست هوش هیجانی بارون از کودکان گرفته شد رفتار و اضطراب کودکان در جلسه دوم حین کار دندانپزشکی توسط دو دندانپزشک کودکان بوسیله ابزارهای فرانکل و مقیاس اضطراب کلینیکی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج: پس از حذف 23 کودک مطالعه 100 کودک (47 پسر و 53 دختر) با میانگین سنی 1/59 -+ 9/32 مورد مطالعه قرار گرفتند. ارتباط معنی داری بین رفتار کودکان و هوش هیجانی کل، هوش درون فردی ، هوش میان فردی، کنترل استرس و سازش پذیری کودکان وجود داشت. همچنین ارتباط معکوس معنی داری بین اضطراب کودکان و هوش هیجانی کل، هوش درون فردی، هوش میان فردی یافت شد ولی ارتباط معنی داری بین اضطراب و کنترل اضطراب کودک وجود نداشت. هوش هیجانی کل و مولفه های آن می توانند بدون اثر سن و جنس رفتار و اضطراب کودک را پیش بینی کنند. نتیجه گیری: یافته ها نشان دادند کودکان با نمره بالای هوش هیجانی کل و مولفه های آن می توانند بطور کلی انعطاف پذیرتر بوده و در محیط دندانپزشکی رفتار مناسب تری از خود نشان دهند. نمره بالاتر در مولفه کنترل استرس می تواند با توانایی بهتر کنترل اضطراب و در نتیجه رفتار مناسب در ارتباط باشد. | |
dc.language.iso | فارسی | |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده دندانپزشکی | |
dc.title | ارتباط اضطراب و رفتار کودکان 7 تا 12 ساله با مولفه های هوش هیجانی حین درمان های معمول دندانپزشکی | |
dc.type | پایان نامه | |
dc.contributor.supervisor | نجف پور, ابراهیم | |
dc.identifier.docno | 602071 | |
dc.identifier.callno | 113* | |
dc.description.discipline | کودکان | |
dc.description.degree | دکترای تخصصی | |