dc.contributor.advisor | امیری, شاهرخ | |
dc.contributor.author | تمجید شبستری، شبنم | |
dc.date.accessioned | 2018-07-16T04:58:08Z | |
dc.date.available | 2018-07-16T04:58:08Z | |
dc.date.issued | 1393 | |
dc.identifier.uri | http://192.168.127.9:8080/xmlui/handle/123456789/28388 | |
dc.description.abstract | اختلالات روانی می توانند بر روی سلامت دهان و مشکلات کنترل رفتاری کودک در دندانپزشکی تاثیر بگذارند. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین اختلال مقاومت مقابله جویانه (ODD) با وضعیت سلامت دهان، اضطراب دندانپزشکی و مشکلات کنترل رفتاری کودک در دندانپزشکی می باشد. مواد و روش ها: در این مطالعه cross- sectional، 40 کودک مبتلا به ODD/ADHD و 80 کودک سالم به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند، تا یک ترمیم آمالگام تحت بی حسی موضعی بر روی مولر شیری پوسیده فک پایین انجام گیرد. مشکلات کنترل رفتاری و اضطراب کودک در حین کار توسط مقیاس های فرانکل وVSS مورد ارزیابی قرار گرفت. پرسشنامه CFSS-DS هم توسط والدین کودک پر شد. وضعیت سلامت دهان هم توسط dmft, DMFT وGI مورد بررسی قرار گرفت. داده های به دست آمده توسط Mann Whitney U و independent samples t-tests آنالیز گردید. یافته ها: شیوع مشکلات کنترل رفتاری در کودکان مبتلا به ODD/ADHD به طور معنی داری بالاتر است.) 003/0 ( p= تفاوت در فراوانی اضطراب دندانپزشکی بین دو گروه که توسط)VSS 001/0(p= و CFSS-DS) 04/0 (P=ارزیابی شده بود، معنی دار است. در مقایسه با گروه کنترل، کودکان مبتلا به ODD/ADHD طور معنی داری تعداد دندان های پوسیده، ترمیم شده وکشیده شده بالاتری در دندانهای شیری dmft) ,01/0 (P= و دائمی ,DMFT) 004/0P= ( دارند. کودکان مبتلا به ODD/ADHD میزان پوسیدگی بالاتر و اضطراب دندابپزشکی و مشکلات کنترل رفتاری بیشتری نسبت کودکان گروه کنترل دارند | |
dc.language.iso | فارسی | |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده دندانپزشکی | |
dc.title | مقایسه وضعیت سلامت دهان و اضطراب دندانپزشکی در کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله جویانه (Oppositional defiant disorder) | |
dc.type | پایان نامه | |
dc.contributor.supervisor | عرفان پرست, لیلا | |
dc.identifier.docno | 602284 | |
dc.identifier.callno | 179* | |
dc.description.discipline | دندانپزشکی کودکان | |
dc.description.degree | دکترای تخصصی | |