Show simple item record

dc.contributor.advisorبهرامیان, آیلا
dc.contributor.authorحسین اعلمی
dc.date.accessioned2018-07-16T04:56:40Z
dc.date.available2018-07-16T04:56:40Z
dc.date.issued1397/2/15
dc.identifier.urihttp://192.168.127.9:8080/xmlui/handle/123456789/28151
dc.description.abstractزمینه و هدف: مشکلات عضلانی-اسکلتی در دندانپزشکان با توجه به پوستچرهای نامناسب آنها می تواند منجر به مشکلات اقتصادی و سلامتی می شود. جهت جلوگیری از این مشکلات، پوستچر کاری دانشجویان دندانپزشکی باید حین پروسه های درمانی ارزیابی و کنترل شود. بنابرین این مطالعه با هدف ارزیابی ارگونومیکی دانشجویان سال آخر دندانپزشکی و تاثیر آموزش اصول ارگونومیک بر آن انجام شد.مواد و روش کار: پوستچر 117 دانشجو توسط سیستم REBA قبل و بعد از آموزش اصول ارگونومیک در دندانپزشکی ارزیابی شد. موضوعاتی که در دوره ی آموزشی استفاده شد با استفاده از مقالات قبلی در این زمینه بود. امتیازات REBA توسط برنامه ی SPSS و آزمون فریدمن بررسی شدند.یافته ها: آنالیز آماری داده های جمع آوری شده از این مطالعه نشان داد که آموزش ارگونومیک تاثیر معناداری بر روی گروه مونث راست-دست داشت (P=0.046) و در گروه های دیگر تغییر معناداری مشاهده نشد(P>0.05). تغییر معناداری در گروه های REBA (خطر قابل چشم پوشی، خطر پایین، خطر متوسط، خطر بالا، خطر بسیار بالا) وجود نداشت(P>0.05). هیچ ارتباطی بین امتیاز REBA و انواع پوزیشن وجود نداشت.نتایج: آموزش اصول ارگونومیک به طور معناداری باعث کاهش ناهنجاری های عضلانی-اسکلتی در دندانپزشکان مونثی که از دست راستشان برای کار استفاده می کنند می شود، اما در گروه های دیگر اگرچه مقدار مطلق خطر کمتر می شود اما این تغییر از نظر آماری معنادار نیست.
dc.language.isoفارسی
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده دندانپزشکی
dc.titleارزیابی ارگونومیکی دانشجویان سال آخر دانشکده ی دندانپزشکی تبریز در سال 1396 و تاثیر آموزش اصول ارگونومیک بر آن
dc.typeپایان نامه
dc.contributor.supervisorدباغی تبریزی, فاطمه
dc.identifier.docno603003
dc.identifier.callno58150
dc.description.disciplineدندانپزشکی
dc.description.degreeدکترای عمومی


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record