Show simple item record

dc.date.accessioned2018-07-13T09:46:49Z
dc.date.available2018-07-13T09:46:49Z
dc.date.issued1389
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/20007
dc.description.abstractمقدمه: نظام‌های آموزشی همواره جهت توسعه و ارتقاء کیفیت آموزشی با دغدغه‌هایی روبرو هستند، دراین راستا ارزشیابی برنامه‌های آموزشی جهت تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد از ارکان اساسی ارتقاء کیفیت آموزشی میباشد. این مطالعه با هدف کسب اطلاعاتی درمورد فرآیندها و برون‌دادهای آموزش بالینی و مقایسه دیدگاه اساتید و دانشجویان دراین خصوص طراحی گردیده است.روش کار: پرسشنامه‌های مدون درمورد فرآیند و برون‌دادهای آموزشی به تفکیک بین تمامی دانشجویان بخش‌های بالینی و اساتید بالینی دانشکده پزشکی تبریز، طی یک دوره 5/1 ساله توزیع و درپایان دوره بالینی از187 نفر از دانشجویان و 58 نفر از اساتید بالینی فرم های برون‌داد آموزشی و از 253 دانشجوی پزشکی و 28 نفر از اساتید، فرم های فرآیندهای آموزشی جمع‌آوری گردید. اطلاعات بدست آمده درمورد دیدگاه‌ها توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.نتایج: درطی این مطالعه در مورد برون‌داد آموزشی، در مقایسه کمی دیدگاه‌ها در زمینه میزان توانایی اداره و رفع عوارض درمان و توانایی آموزش بیماران، پاسخ دانشجویان بطور معنیداری بالاتر از اساتید بوده است.همچنین دیدگاه‌ها در مورد فرآیندهای آموزشی در چهار حیطه برنامه‌ریزی آموزشی، آموزش بالینی، ارزیابی دانشجو و اخلاق، نظم و مقررات مقایسه گردیدند.در مورد فرآیندهای آموزش بالینی در سه حیطه آموزش بالینی، ارزیابی دانشجو و اخلاق و نظم و مقررات، میانگین نمرات اساتید در هر سه حیطه بیش از دانشجویان بوده است اما تفاوت مشاهده شده فقط در حیطه آموزش بالینی و به تفکیک در مواردی از جمله آموزش مسایل اورژانس، معاینات بالینی و همچنین نظارت اساتید بر آموزش درکشیک‌ها، ازلحاظ آماری معنیدار بوده است.
dc.language.isoفارسی
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکی
dc.titleمقایسه ارزشیابی دانشجویان مقاطع بالینی و اساتید در مورد فرایندها و دستاوردهای آموزشی در بخش‌های بالینی
dc.typeپایان نامه
dc.identifier.docno606530
dc.identifier.callno6530
dc.description.degreeدکترای پزشکی عمومی


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record