Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
English
فارسی
Log In(current)
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "کهیایی اقدم، مینا"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item type: Item ,
    بررسی توانایی تفکر انتقادی دانشجویان دندان‌پزشکی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
    (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکی ، گروه آموزش پزشکی, 1403) کهیایی اقدم، مینا; Kahyaie Aghdam, Mina; بهروزیان، احمد; Behroozian, Ahmad; آموزش پزشکی; Medical Education; پورعباس، احمد; Pourabbas, Abbas; غفاری، رضا; Ghaffari, Reza
    زمینه و هدف: با توجه به اهمیت تفکر انتقادی در فرایند ذهنی، تشخیص ، تجزیه و تحلیل و مهارت‌ها ، دانشجویان دندان‌پزشکی نیاز به مهارت‌های تفکر انتقادی دارند تا بتوانند در شرایط مختلف تصمیمات آگاهانه بگیرند و عملکرد مناسبی داشته باشند. بنابراین لازم است وضعیت تفکر انتقادی این دانشجویان بررسی شود تا بتوان از راه‌کارهایی برای بهبود این تفکر استفاده کرد. هدف از این مطالعه بررسی توانایی تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده دندان‌پزشکی تبریز و تعیین ارتباط آن با وضعیت/ پیشرفت تحصیلی بود. مواد و روش اجرا: در این پژوهش مقطعی 222 نفر از دانشجویان مقطع کلینیک دانشکده دندان‌پزشکی تبریز که در نیم‌سال دوم سال‌تحصیلی 1402-1403 مشغول به تحصیل بودند بـه صورت تصادفی ساده از بین لیست کامل دانشجویان (734 نفر) که از اداره آموزش دانشکده گرفته شده بود، انتخاب شدند. از دانشجویان خواسته شد به سوالات پرسـشنامه تفکـر انتقـادی کالیفرنیا جواب بدهند. برای تعیین رابطه بین توانایی تفکر انتقادی با وضعیت پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دندان‌پزشکی دانشکده دندان‌پزشکی تبریز، معدل کل دانشجویان اخذ شد و ارتباط بین این دو بررسی شد. یافته‌ها: بیشترین میانگین تفکر انتقادی مربوط به دانشجویان سال چهارم با میانگین 56/67 بود و با توجه به مقادیر F=0.063 و P=0.939 میانگین تفکر انتقادی در بین سال‌های تحصیلی مختلف تفاوت معناداری نداشت. یک ارتباط خطی معنادار بین پیشرفت تحصیلی و تفکر انتقادی مشاهده شد که این ارتباط دارای شدت متوسط و در جهت مستقیم بود (,P=0.001 R=0.303). نتیجه گیری: تفکر انتقادی یک مهارت ضروری برای دانشجویان دندان‌پزشکی است که می‌تواند به بهبود عملکرد تحصیلی آنان کمک کند. با توجه به یافته‌ها، پیشنهاد می‌شود که مراکز آموزشی با تمرکز بر آموزش تفکر انتقادی و اصلاح روش‌های تدریس، به پرورش مهارت‌های شناختی دانشجویان بپردازند. این اقدام نه ‌تنها به ارتقاء کیفیت تحصیل کمک می‌کند، بلکه دانشجویان را برای مواجهه با چالش‌های حرفه‌ای آینده آماده می‌سازد.

Tabriz University of Medical Sciences copyright © 2019-2025 Central Library

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback