Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
English
فارسی
Log In(current)
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "غفاری فر، سعیده"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item type: Item ,
    بررسی وضعیت روش‌های تدریس بکار گرفته شده در آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران و تعیین روش‌های کاربردی از دیدگاه مدرسین رشته
    (دانشگاه علوم پزشکی تبریز٬ دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی, 1401) لیدا ، نجفقلی جوقانی; Najafgholi-Joghani, Lida; زارع گاوگانی، وحیده; Zarea-Gavgani, Vahideh; غفاری فر، سعیده; Ghaffarifar , Saeedeh; جعفری خونیق، علی; Ali Jafari-Khounigh
    مقدمه و هدف: روش‌های تدریس و یادیگری از عناصر اصلی ارزیابی و رتبه بندی آموزش عالی هستند. پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت روش‌های تدریس بکار گرفته شده در آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران و تعیین روش‌های کاربردی از دیدگاه مدرسین رشته انجام یافته است. روش کار و مواد: این پژوهش بنیادی با روش ترکیبی (کمی- کیفی) انجام شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی اعضای هیئت علمی گروه‌های کتابداری دانشگاه‌های هر دو وزارت بهداشت و علوم بودند. ابزار گردآوری داده‌ها برای مطالعه کمی، طراحی پرسشنامه و برای مطالعه کیفی، گروه بحث متمرکز بود. مرحله اول تکمیل پرسشنامه توسط مشارکت‌کنندگان بود. در مرحله دوم از روی مرور متون انجام یافته از پایگاه‌های اطلاعاتی ERIC، Pubmed و Scopus روش‌های بالقوه و مورد اشاره در ادبیات رشته استخراج و همراه با روش‌های مورد استفاده اساتید برگرفته از هدف اول ترکیب و وارد چک لیست شد. در مرحله سوم فوکوس گروپ متشکل از متخصصین آموزش پزشکی، دانش‌آموختگان و اساتید گروه‌ها تشکیل شد و روش‌های تدریس کاربردی برای تمام دروس تا مرحله اشباع مورد بحث واقع شدند. برای آنالیز داده‌های کمی از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و آماره‌های توصیفی فراوانی و درصد فراوانی و آماره‌های تحلیلی آزمون مجذور کای و Fisher’s exact test استفاده شد. یافته‌ها: از نظر فراوانی روش‌های تدریس «سخنرانی» در هر دو وزارت بهداشت و علوم با درصد فراوانی 100%، روش «نشان دادن عملی» در وزارت بهداشت با درصد فراوانی 5/33% و در وزارت علوم با درصد فراوانی 8/41%، روش «بحث گروهی» در وزارت بهداشت با درصد فراوانی 7/28% و در وزارت علوم با درصد فراوانی 7/20% و روش «سخنرانی برنامه‌ریزی شده» در وزارت بهداشت با درصد فراوانی 4/28% و در وزارت علوم با درصد فراوانی 5/14% بیشترین میزان فراوانی را در بین روش‌های تدریس دارا بودند. همچنین روش «یادگیری مشارکتی» با درصد فراوانی 1% و روش «رل مدلینگ» با درصد فراوانی 7/0% کمترین میزان فراوانی را در وزارت بهداشت؛ و روش «رل مدلینگ» با درصد فراوانی 5/0% و روش «یادگیری مبتنی بر مساله» با درصد فراوانی 2/0% در وزارت علوم کمترین میزان فراوانی را در بین سایر روش‌های تدریس دارا بودند. مطابق یافته‌های پژوهش در تمامی روش‌های تدریس مورد استفاده توسط اساتید وزارت بهداشت و وزارت علوم رابطه‌ی آماری معناداری بین متغیرهای رتبه‌ی علمی، جنسیت، سابقه تدریس و استفاده از روش‌های تدریس زیر سطح اطمینان (05/0 P- value <) وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به گسترش و کاربرد روش‌های تدریس فعال و مزایای این‌گونه روش‌های تدریس در میزان یادگیری فراگیران، لزوم بازنگری در کوریکولوم درسی این رشته در هر دو وزارت بهداشت و علوم می‌تواند به ارتقا و پویایی این رشته کمک کند.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item type: Item ,
    توسعه و ارزیابی برنامه کاربردی تلفن همراه برای تقویت استدلال بالینی دانشجویان پزشکی عمومی در حیطه پزشکی داخلی
    (دانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکی, 2024/06/19) عموییان، مژده; خوش باطن، منوچهر; 9ت; کلانکش، لیلا; غفاری فر، سعیده
    مقدمه: فناوری‌های مبتنی بر رایانه به خصوص فناوری‌های شبیه‌ساز مبتنی بر موبایل سهم به‌سزایی در پیشبرد اهداف یادگیری و تقویت استدلال بالینی ایفا می‌نمایند. هدف: این مطالعه با هدف توسعه و ارزیابی برنامه کاربردی موبایل برای تقویت استدلال بالینی دانشجویان پزشکی عمومی در حیطه پزشکی داخلی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گردیده‌است. روش کار: برای انجام این مطالعه از چندین روش شامل مطالعه نظام‌مند مقالات و برنامه‌های مبتنی بر فناوری‌های اطلاعات، برگزاری جلسات بحث گروهی متمرکز و تشکیل پانل خبرگان، طراحی مفهومی برنامه و تعریف محتوا و قابلیت‌های عملکردی برنامه، کدنویسی و ارزیابی برنامه استفاده شد. یافته‌ها: پژوهشگران از بررسی 18 مقاله و 43 ابزار الکترونیکی، الزامات و قابلیت های عملکردی برای تعریف یک سناریوی بیمار مجازی و رویکردهای ارائه آن‌ها در نرم افزار را استخراج نمودند. با بررسی یافته‌های حاصل از این مرحله در جلسات بحث متمرکز گروهی و اکسپرت پانل محتوای برنامه شامل سناریوها، پایگاه داده‌ها، مفاد چندرسانه‌ای موردنیاز و آزمون‌ها نهایی شدند. سپس نرم‌افزار در چهار ماژول آموزش، پیش آزمون، تمرین و پس‌آزمون طراحی شد. بخش تمرین دربرگیرنده چهار مرحله اصلی استدلال بالینی و با امکان تغییر، حذف و افزودن سناریوها، بازاندیشی همراه با بحث گروهی همتایان با پشتیبانی اساتید طراحی شد. پس از توسعه نرم‌افزار و دوره 3 ماهه استفاده کاربران، میانگین نمره رضایت دانشجویان 4.3 و از دیدگاه اساتید 4.1 از 5 به دست آمد و افزایش معنی دار در میانگین نمرات آزمون استدلال بالینی مشاهده شد. نتیجه‌گیری: برنامه بیمار مجازی می‌تواند مهارت استدلال بالینی دانشجویان پزشکی را تقویت نماید و دانشجویان با استفاده از آن با آمادگی بیشتری در عرصه بالینی عمل می‌کنند. کلمات کلیدی: استدلال بالینی، پزشکی داخلی، شبیه‌سازی، بیمار مجازی، آموزش پزشکی¬¬

Tabriz University of Medical Sciences copyright © 2019-2025 Central Library

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback