Browsing by Author "زارع گاوگانی، وحیده"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item type: Item , بررسی مطابقت برگه راهنمای دارویی ایران با ضوابط برگه ی راهنمای دارویی سازمان غذا و داروی ایران و آمریکا مصوب دانشگاه علوم پزشکی تبریزمیرزاده قصابه، صدیقه; Mirzadeh Qasabeh, Sedigheh; زارع گاوگانی، وحیده; Zarea Gavgani, Vahidehاین مطالعه با عنوان «بررسی مطابقت برگه راهنمای دارویی ایران با ضوابط برگه راهنمای دارویی سازمان غذا و داروی ایران و آمریکا» در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. این مطالعه با بررسی 158 برگه راهنمای دارویی مربوط به پرفروشترین داروهای خوراکی در ششماهه نخست سال 1393 انجام شد. بر اساس چکلیست تدوینشده از ضوابط سازمان غذا و داروی ایران و آمریکا، محتوای این برگهها ارزیابی گردید. نتایج نشان داد اگرچه اطلاعاتی مانند موارد مصرف، منع مصرف و عوارض جانبی تقریباً در همه برگهها ذکر شده است، اما ذکر منابع و تاریخ بازنگری غالباً نادیده گرفته شده است. همچنین، سطح خوانایی این برگهها معادل کلاسهای 10 و 11 محاسبه شد که برای عموم مردم مناسب نیست. ارزیابی شواهد نشان داد بیشتر اطلاعات مصرف دارو بر پایه شواهد بالینی ذکر شده است. در مجموع، میزان انطباق این برگهها با استانداردها کافی نبوده و نیاز به بازنگری و بهبود کمی و کیفی برای افزایش کارایی و قابلفهم بودن آنها وجود دارد.Item type: Item , بررسی مقایسه ای بروشورهای داروهای پرمصرف کودکان ایران با استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده داروسازی, 1395) احمدپور، زهرا; نجفی, مسلم; اعتراف اسکویی, طاهره; زارع گاوگانی، وحیدهمقدمه بروشورهای دارویی می توانند روند درمان را کامل کنند و عوارض جانبی داروها را کاهش دهند. برای رسیدن به این هدف، این منابع اطلاعاتی مهم باید به آسانی قابل فهم باشند و جزئیاتی ارائه دهند که بیمار نیاز دارد مانند عوارض جانبی، موارد منع مصرف، هشدارهاو غیره.گاهی اوقات اطلاعات ارائه شده در بروشورهای دارویی بهینه نیستند که این می تواند باعث خطاهای دارویی شود.هدف هدف این مطالعه بررسی تبعیت بروشورهای داروهای پر مصرف کودکان از استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد.روش کار در این مطالعه تعداد 208 بروشور و برچسب داروی پرمصرف کودکان از 32 شرکت داروسازی ایران، از داروخانه های مختلف جمع آوری شد که آن ها بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بررسی شدند.یافته ها در این بررسی که در هفت حیطه توصیف دارو، هشدارها و احتیاطات، عوارض جانبی، منابع، شرایط نگهداری و تداخلات دارویی انجام شد، بخش مربوط به توصیف دارو با 58/77 درصد بیش ترین انطباق را با استانداردها نشان داد قسمت مربوط به منابع کم ترین انطباق را با استانداردها نشان داد (22 درصد). بخش هشدارها و احتیاطات 82/71 درصد مطابق استانداردها بود، بخش تداخلات دارویی و عوارض جانبی به ترتیب با 77/41 و 52/44 درصد از استانداردها تبعیت می کرد. نتیجه گیری در مطالعه ی حاضر مشخص شد که بروشورهای داروهای پرمصرف کودکان بر اساس استاندارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش برای استفاده در کودکان نامناسب هستند. بنابراین نیاز است که بروشورهای دارویی بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به روز رسانی شوند., Introduction Package insert leaflets are able to complete the process of treatment and decrease the adverse effect of drugs. To teach that, this important information sources should be easily understandable and present details that patient requires including side effects, contraindications, warning and etc.Sometimes information provided in the package inserts is suboptimal witch can led to medication errors. Aim This study aimed to determine compliance of pediatric drug leaflets with standards of Iran’s Ministry of Health and Medical Education.Method In this study 208 drug package inserts and labels of 23 various commonly used drugs in children from several pharmacies were collected. They were analyzed based on Iran’s ministry of health & medical education standards.Results This study was done in seven section like drug describing, sources, warring and precautions, adverse effects, contraindications and drug interactions. The section of describing the drug with 77.58% has the highest compliance with standards, sources section showed the lowest compliance with standards (22%). Warning and precaution’s section also with an average of 71.82% were respected the standards, Drug interaction and side effect sections followed the standards with 41.77% and 44.52% respectively. Conclusion In this study, it was found that children consumed drugs leaflet with respect to the standards of the ministry of health, treatment and medical education are inappropriate for use by patients. Therefore it is recommended that the drug leaflets to be updated based on Iran’s ministry of health & medical education standards.Item type: Item , بررسی مقایسهای بروشورهای داروهای پرمصرف مغز و اعصاب ایران با استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده داروسازی, 1395) عبداله پور، سعید; زارع گاوگانی، وحیده; نجفی, مسلم; اعتراف اسکوئی, طاهرهمقدمه نشان داده شده است که ارتباط ضعیف بیمار با کادر درمانی اثرات نامطلوبی روی رضایت بیماران و پیروی از خط درمان دارد. بروشور یک سند رسمی تایید شده میباشد که همراه با دارو قرار میگیرد و هدف از آن فراهم کردن اطلاعاتی جهت استفاده مؤثر و ایمن از دارو میباشد. اطلاعات ارائه شده در بروشورها همیشه مناسب و کامل نیستند که این امر میتواند باعث بروز خطاهای دارویی شود. هدف این مطالعه به منظور تعیین میزان انطباق بروشورهای داروهای پرمصرف اعصاب و روان ایران با استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نظر اصول نگارش، وجود منابع، اصول مربوط به توصیف دارو، وجود هشدارها و احتیاطات، وجود تداخلات و عوارض جانبی انجام گرفت.روش کار تعداد 92 بروشور مربوط به داروهای مغز و اعصاب از داروخانههای خصوصی و دولتی سه شهر تبریز، مشگینشهر و اردبیل جمعآوری شد. بروشورها بر اساس معیارهای مدون توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد ارزیابی قرار گرفتند و به منظور بدست آوردن اطلاعات کمی امتیاز بندی شدند. از امتیاز صفر و صد برای هر معیار استفاده شد. یافته ها از 92 بروشور، 31 عدد مربوط به داروهای آرامبخش و خوابآور، 37 عدد مربوط به داروهای ضد افسردگی و 24 عدد مربوط به داروهای ضد تشنج بود. بروشورهای بررسی شده از بسیاری جهات ناقص بودند. بطوریکه ذکر تداخلات دارویی در 78/34 درصد، علائم مسمومیت در 21/40 درصد، دسته دارویی در 21/15 درصد، آخرین تاریخ تدوین و بازبینی 95/11 درصد و ذکر منابع فقط در 08/26 درصد بروشورها رعایت شده بود.نتیجه گیری این مطالعه نشان داد اطلاعات مربوط به استفاده ایمن و مؤثر از دارو در بروشورهای مورد بررسی بصورت کامل و استاندارد ذکر نشده بودند. بنابراین توصیه میشود بروشورها براساس ضوابط برگه راهنمای دارو مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بروزرسانی شوند., Introduction Poor communication has been shown to have adverse effects on many important outcomes such as patient’s satisfaction and adherence to treatment. The patient package insert (PPI) is an officially approved document that accompanies a drug to provide information for safe and effective use of a drug. Sometimes information provided in the package inserts is suboptimal which can led to medication errors.Aim This study aimed to determine compliance of PPI of medications for central nervous system (CNS) diseases with Iran’s Ministry of Health & Medical Education standards with respect to principles of writing, sources, and principles related to drug description, cautions and precautions, interactions with other drugs and side effects.Methods A total of 92 PPI related to CNS diseases were collected from pharmacies located at Tabriz, Meshginshahr and Ardabil. They were analyzed based on Iran’s Ministry of Health & Medical Education standards and they rated from 0 to 100.Results Out of 92 Package Inserts, 31 were sedative and hypnotics, 37 antidepressants, and 24 anti-seizures. Analyzed PIs were defective in many aspects. Drug interactions at 34.78, symptoms of poisoning at 40.21, drug category at 15.21, date on which information was last updated at 11.95 and references at 26.08 percent of package inserts were respected.Conclusion This study indicated that information relevant to safe and appropriate use of medications was not uniformly mentioned in the package insert analyzed. Therefore it is recommended that the drug leaflets to be updated based on Iran’s Ministry of Health & Medical Education StandardsItem type: Item , بررسی وضعیت روشهای تدریس بکار گرفته شده در آموزش کتابداری و اطلاعرسانی در ایران و تعیین روشهای کاربردی از دیدگاه مدرسین رشته(دانشگاه علوم پزشکی تبریز٬ دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی, 1401) لیدا ، نجفقلی جوقانی; Najafgholi-Joghani, Lida; زارع گاوگانی، وحیده; Zarea-Gavgani, Vahideh; غفاری فر، سعیده; Ghaffarifar , Saeedeh; جعفری خونیق، علی; Ali Jafari-Khounighمقدمه و هدف: روشهای تدریس و یادیگری از عناصر اصلی ارزیابی و رتبه بندی آموزش عالی هستند. پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت روشهای تدریس بکار گرفته شده در آموزش کتابداری و اطلاعرسانی در ایران و تعیین روشهای کاربردی از دیدگاه مدرسین رشته انجام یافته است. روش کار و مواد: این پژوهش بنیادی با روش ترکیبی (کمی- کیفی) انجام شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی اعضای هیئت علمی گروههای کتابداری دانشگاههای هر دو وزارت بهداشت و علوم بودند. ابزار گردآوری دادهها برای مطالعه کمی، طراحی پرسشنامه و برای مطالعه کیفی، گروه بحث متمرکز بود. مرحله اول تکمیل پرسشنامه توسط مشارکتکنندگان بود. در مرحله دوم از روی مرور متون انجام یافته از پایگاههای اطلاعاتی ERIC، Pubmed و Scopus روشهای بالقوه و مورد اشاره در ادبیات رشته استخراج و همراه با روشهای مورد استفاده اساتید برگرفته از هدف اول ترکیب و وارد چک لیست شد. در مرحله سوم فوکوس گروپ متشکل از متخصصین آموزش پزشکی، دانشآموختگان و اساتید گروهها تشکیل شد و روشهای تدریس کاربردی برای تمام دروس تا مرحله اشباع مورد بحث واقع شدند. برای آنالیز دادههای کمی از نرمافزار SPSS نسخه 16 و آمارههای توصیفی فراوانی و درصد فراوانی و آمارههای تحلیلی آزمون مجذور کای و Fisher’s exact test استفاده شد. یافتهها: از نظر فراوانی روشهای تدریس «سخنرانی» در هر دو وزارت بهداشت و علوم با درصد فراوانی 100%، روش «نشان دادن عملی» در وزارت بهداشت با درصد فراوانی 5/33% و در وزارت علوم با درصد فراوانی 8/41%، روش «بحث گروهی» در وزارت بهداشت با درصد فراوانی 7/28% و در وزارت علوم با درصد فراوانی 7/20% و روش «سخنرانی برنامهریزی شده» در وزارت بهداشت با درصد فراوانی 4/28% و در وزارت علوم با درصد فراوانی 5/14% بیشترین میزان فراوانی را در بین روشهای تدریس دارا بودند. همچنین روش «یادگیری مشارکتی» با درصد فراوانی 1% و روش «رل مدلینگ» با درصد فراوانی 7/0% کمترین میزان فراوانی را در وزارت بهداشت؛ و روش «رل مدلینگ» با درصد فراوانی 5/0% و روش «یادگیری مبتنی بر مساله» با درصد فراوانی 2/0% در وزارت علوم کمترین میزان فراوانی را در بین سایر روشهای تدریس دارا بودند. مطابق یافتههای پژوهش در تمامی روشهای تدریس مورد استفاده توسط اساتید وزارت بهداشت و وزارت علوم رابطهی آماری معناداری بین متغیرهای رتبهی علمی، جنسیت، سابقه تدریس و استفاده از روشهای تدریس زیر سطح اطمینان (05/0 P- value <) وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به گسترش و کاربرد روشهای تدریس فعال و مزایای اینگونه روشهای تدریس در میزان یادگیری فراگیران، لزوم بازنگری در کوریکولوم درسی این رشته در هر دو وزارت بهداشت و علوم میتواند به ارتقا و پویایی این رشته کمک کند.Item type: Item , روابط علمی و شبکه های همکاری سلامت معنوی: تحلیل کتاب سنجی و مصور سازیخاطری، حکیمه; Khateri, Hakimeh; زارع گاوگانی، وحیده; Zarea Gavgani, Vahideh; حیدری، اکرم; Heidari, Akram; حبیبی، شفیع; Habibi, Shafi; عبدخدا، محمد هیوا; Abdekhoda, MohammadhiwaSpirituality is one of the topics that has received attention in non-medication therapies. This was a bibliometrics study and aimed to visualize the scientific relationships within the field of spiritual health. Scientific collaboration network from the perspectives of authorship, institution, and geographical location of research was analysed. The sample size consisted of 1102 articles published from January 2012 to March 2023. Ravar PreMap, UCINet, and VOSviewer software were utilized for data preparation, visualization, and network density (ND) calculations. We identified six subject clusters in the global spiritual health research, including spirituality, cancer, well-being, depression, COVID-19, and women’s health. Keywords such as spirituality (count 667, weight 4550) and religion (count 356, weight 2614), followed by quality of life, well-being, and cancer, were recognized as influential terms within this network. Countries including the United States, the United Kingdom, and Saudi Arabia, along with institutions such as Duke University and Harvard University, were identified as the most influential countries and scientific hubs. The density of collaboration networks for authors, institutions, and countries was (ND 0.013, SD 0.1132), (ND 0.016, SD 0.1253), and (ND 0.116, SD 0.3203), respectively. It is highly recommended to facilitate the collaboration between research institutions and countries and to encourage the experimental, multisite studies about the potential effects of spirituality on health in chronic disease.