• English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی اثر مداخله روانی-آموزشی بر روی سطح اضطراب قبل از عمل والدین و کودکان کاندید جراحی در بیمارستان کودکان تبریز

Thumbnail
View/Open
final1401.05.11.pdf (3.792Mb)
Date
1400
Author
شیخ زاده, وحیده
Metadata
Show full item record
Abstract
خلاصه فارسی مقدمه و هدف : اضطراب قبل از عمل یک نگرانی جهانی می باشد. بستری شدن یک اتفاق بالقوه استرس زا برای یک کودک است. تعداد زیادی از کودکانی که تحت جراحی قرار می گیرند، اضطراب قابل توجهی را تجربه می کنند، چرا که بیهوشی عمومی می تواند باعث تجربه ترسناک در این کودکان گردد. این اضطراب جراحان، متخصصان اطفال و متخصصان بیهوشی و پرسنل و کودکان و والدین را درگیر می کند. این مطالعه با هدف بررسی اثر مداخله روانی-آموزشی بر روی سطح اضطراب قبل از عمل والدین و کودکان کاندید جراحی در بیمارستان کودکان تبریز انجام شده است. مواد و روش کار: پژوهش حاضر به صورت مطالعه مداخله کنترل دار تصادفی با هدف کاهش اضطراب قبل از عمل در کودکان 3 تا 12 سال برروی 159 کاندید جراحی در مرکز آموزشی درمانی کودکان تبریز انجام پذیرفت. با در نظر گرفتن توان 90 در هر گروه 80 نمونه لازم است، بیماران به طور تصادفی به دو گروه 79 نفری مداخله و 80 نفری شاهد تقسیم شدند. یک روز قبل از عمل پژوهشگر به همراه رزیدنت بیهوشی در بخش بستری کودکان حضور پیدا کرده و از روی فهرست اسامی کودکان کاندید عمل جراحی و بر اساس معیارهای ورود و خروج با استفاده از شیوه نمونه برداری تصادفی کودکان گروه شاهد و کنترل را بصورت یک روز در میان انتخاب کردند. از 3 پرسشنامه: 1. پرسشنامه شاخص اضطراب و نیاز به اطلاعات قبل ازعمل آمستردام 2. مقیاس آنالوگ بصری(VAS: Visual Analogue Scale)3. پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیل برگر، به عنوان ابزارهای سنجش اضطراب استفاده شد. نرمال بودن توزیع متغیرهای کمی با آزمون K-S بررسی شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS25 در سطح معنی داری 05/0 انجام شد. یافته‌ها : بر اساس نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها ، اختلاف میانگین و انحراف معیار(گروه مداخله) برای والدین به ترتیب 968/3 و 674/3 همچنین برای کودکان (گروه مداخله) 386/2 و 561/0بدست آمد. بنابراین با در نظر گرفتن سطح معناداری کمتر از 05/0 وبا اطمینان 95/0 می توان نتیجه گرفت آموزش به والدین کودکان کاندید عمل جراحی در مورد محل پذیرش و محیط داخل اتاق عمل باعث کاهش اضطراب قبل از عمل در والدین وکودکان، قبل و بعد از مداخله موثر بوده است . مقدار عددی آماره F ، تأثیر متغیر مستقل (گروه) را نشان می دهد، (117/55) معنادار می باشد. چون مقدار سطح معنی داری آن (001/0p=) کوچکتر از مقدار خطای 05/0 است و این امر نشان می دهد که گروه شاهد و مداخله بعد از تاثیر مداخله آموزشی با هم تفاوت دارند. نتیجه گیری : نتایج حاصل از این مطالعه نشان دادند که مداخله روانی-آموزشی قبل از عمل جراحی تاثیر به سزایی در کنترل و کاهش میزان اضطراب در کودکان دارد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:80/xmlui/handle/123456789/67301
Collections
  • Theses(HN)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV